Käyttäjätunnuksen hakeminen

Yliopiston eri tietojärjestelmien käyttöön vaaditaan lähes aina käyttäjätunnus (ent. käyttölupa). Jokaisella yliopistolaisella tulee olla jokin käyttäjätunnus käytössään. Niitä haetaan Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskukselta.
Kaikki henkilöt, jotka kirjautuvat Helsingin yliopiston läsnä oleviksi opiskelijoiksi, saavat käyttäjätunnuksen ilman erillistä hakuprosessia. Tämä koskee myös erillisopiskelijoita ja avoimen yliopiston opiskelijoita. Uusien opiskelijoiden on aktivoitava tunnus tämän ohjeen mukaan.

HUOM: Avoimen yliopiston opiskelijoiden ohje on Avoimen yliopiston sivuilla.


    Käyttäjätunnus on henkilökohtainen, sen tilapäinenkään luovuttaminen kenenkään muun käyttöön on ankarasti kielletty!
    Tunnuksen haltija vastaa kaikesta sen käytöstä.

     

    Lomakkeet

    Käyttäjätunnushakemus

    Lomakkeet uusittu syyskuussa 2022. 

    Katso myös: Lomakkeen täyttöohje

    Lomake suositellaan luettavuuden vuoksi täyttämään tietokoneen ruudulla.
    Tiedoston avaaminen edellyttää Adobe Reader -ohjelmaa. Tarvittaessa voit ladata uusimman version Adoben www-sivuilta.

    Voit käyttää Adoben Fill&sign -työkalua lomakkeen allekirjoitukseen.

     

    Salassapitosopimus

    Jos tunnusta haetaan ulkopuolisen toimittajan edustajalle, vaaditaan toimittajalta lisäksi myös salassapitositoumus.

    Salassapitosopimus vaaditaan esimerkiksi HY-konsernin ulkopuolisten yritysten työntekijöiltä tai kun henkilö tulee käsittelemään ei-julkisia tai salassa pidettäviä tietoja.

    Lähtökohtaisesti dosenteilta tai vierailevilta tutkijoilta ei tarvitse pyytää salassapitosopimusta, jollei heillä ole pääsyä salassa pidettäviin aineistoihin.

    Epävarmoissa tilanteissa kysy lisätietoja IT-Helpdeskiltä.

     

    Ohjeet opiskelijalle

    Kaikki henkilöt, jotka kirjautuvat Helsingin yliopiston läsnä oleviksi opiskelijoiksi, saavat käyttäjätunnuksen ilman erillistä hakuprosessia. Tämä koskee myös erillisopiskelijoita ja avoimen yliopiston opiskelijoita.

    Käyttäjätunnuksen käyttöönotto tapahtuu:

    Ohjeet henkilökunnalle ja muille

    Mikäli sinulla ei ole voimassa olevaa työsuhdetta yliopistoon, Helpdesk pyytää hakemuksellesi puollon hakulomakkeella ilmoittamaltasi yhteyshenkilöltä, joten tunnuksen saaminen saattaa kestää normaalia pidempään.

    Uuden käyttäjätunnuksen haet seuraavalla tavalla:

    1. Täytä yllä oleva hakemuslomake.
      - Jos täytät hakemuksen koneella, kutsumanimi voidaan kirjoittaa SUURAAKKOSILLA. 
      - Hakijan roolin "muu" alle kuuluu esim. yliopiston hallinto.
      - Yliopiston henkilökuntaan kuuluvalle käyttäjätunnuksen perusteeksi riittää "työsuhde yliopistolla".
      - Täytä ja allekirjoita tarvittaessa myös salassapitosopimus ja toimita se käyttäjätunnushakemuksen yhteydessä.
    2. Palauta hakemus lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.
    3. Saat sähköpostiviestin, kun uusi käyttäjätunnuksesi on valmis.
    4. Ota uusi tunnuksesi käyttöön salasanan resetointityökalulla.
      (ohje resetointityökalun käytöstä)
      Vaihtoehtoisesti tunnuksen voi ottaa käyttöön ID Point -palvelun avulla ja soittamalla sen jälkeen Helpdeskiin.
    5. Saat tietoosi pysyvän käyttäjätunnuksesi ja siihen liitetyn väliaikaisen salasanan.
    6. Vaihda väliaikainen salasanasi välittömästi.
      (ohje salasanan vaihtoon)

    Lisävaltuudet ja muut tunnustyypit

    Kun uusi käyttäjätunnus on myönnetty, voit hakea lisävaltuuksia tämän ohjeen mukaisesti. Henkilökuntaan kuuluva voi saman ohjeen avulla hakea vierailijoille tai opetuskäyttöön erikoistunnuksia.

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös