Onko tunnuksesi resetoitu tai lukittu tietoturvasyistä? Toimi näin!

Joissakin tilanteissa yliopiston tietoturva-asiantuntijoiden on pakko tietoturvasyistä resetoida (eli nollata) tunnuksesi salasana tai asettaa tunnuksesi lukittuun tilaan. Syynä tähän voi olla esimerkiksi epäily siitä, että tunnuksesi on joutunut vääriin käsiin. Myös tietoturvatestin tekemättä jättäminen määräpäivään mennessä aiheuttaa käyttäjätunnuksen lukittumisen. 

HUOM! Näissäkään tilanteissa IT-Helpdesk ei ikinä pyydä sinulta salasanaa tai lähetä sitä sinulle viestillä. 

    Jos käyttäjätunnuksesi on resetoitu

    1. Saat ilmoituksen asiasta yliopiston ulkopuoliseen sähköpostiin tai tekstiviestitse. 
    2. Pääset asettamaan uuden salasanan salasananvaihtotyökalulla. Sinun pitää ensin tunnistautua Suomi.fi-palvelun avulla. Voit tunnistautua suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai poliisin myöntämällä sähköisellä henkilökortilla. 
    3. Lue tarvittaessa lisäohjeita salasanan vaihtamiseen erillisestä ohjeesta
    4. Saat halutessasi lisätietoja resetoinnin syistä IT-Helpdeskistä. 

    Jos käyttäjätunnuksesi on lukittu

    1. Ota yhteyttä IT-Helpdeskiin (029 41 55555, helpdesk@helsinki.fi). IT-Helpdeskistä saat lisätietoa tilanteesta ja toimintaohjeet lukitun tunnuksesi osalta. 

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös