I vissa situationer blir universitetets datasäkerhetsexperter tvungna att nollställa ditt lösenord eller låsa dina inloggningsuppgifter av datasäkerhetsskäl. Orsaken kan exempelvis vara en misstanke om att dina inloggningsuppgifter har hamnat i fel händer. Om du inte gör datasäkerhetstestet i tid leder det också till att dina inloggningsuppgifter låses.
OBS! Inte heller i dessa situationer kommer IT-Helpdesk någonsin att be om ditt lösenord eller skicka det till dig i ett meddelande.
Snabbinstruktion
Om dina inloggningsuppgifter har nollställts
- Du får ett meddelande om saken via en e-post utanför universitetet eller per sms.
- Du kan ställa in ett nytt lösenord med verktyget för byte av lösenord. Först måste du identifiera dig med hjälp av Suomi.fi-tjänsten. Du kan identifiera dig med nätbankkoder, mobilcertifikat eller ett elektroniskt personkort beviljat av polisen.
- Vid behov kan du läsa mer i de separata anvisningarna för byte av lösenord.
- Om du vill kan du få mer information om orsakerna till nollställningen från IT-Helpdesk.
Om dina inloggningsuppgifter har låsts
- Kontakta IT-Helpdesk (029 41 55555, helpdesk@helsinki.fi). IT-Helpdesk kan ge mer information om situationen och anvisningar för hur du ska gå till väga med dina låsta inloggningsuppgifter.
Detaljerad hjälp
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?