Har dina inloggningsuppgifter nollställts eller låsts av datasäkerhetsskäl? Gör så här!

I vissa situationer blir universitetets datasäkerhetsexperter tvungna att nollställa ditt lösenord eller låsa dina inloggningsuppgifter av datasäkerhetsskäl. Orsaken kan exempelvis vara en misstanke om att dina inloggningsuppgifter har hamnat i fel händer. Om du inte gör datasäkerhetstestet i tid leder det också till att dina inloggningsuppgifter låses. 

OBS! Inte heller i dessa situationer kommer IT-Helpdesk någonsin att be om ditt lösenord eller skicka det till dig i ett meddelande. 

    Om dina inloggningsuppgifter har nollställts

    1. Du får ett meddelande om saken via en e-post utanför universitetet eller per sms. 
    2. Du kan ställa in ett nytt lösenord med verktyget för byte av lösenord. Först måste du identifiera dig med hjälp av Suomi.fi-tjänsten. Du kan identifiera dig med nätbankkoder, mobilcertifikat eller ett elektroniskt personkort beviljat av polisen. 
    3. Vid behov kan du läsa mer i de separata anvisningarna för byte av lösenord
    4. Om du vill kan du få mer information om orsakerna till nollställningen från IT-Helpdesk. 

    Om dina inloggningsuppgifter har låsts

    1. Kontakta IT-Helpdesk (029 41 55555, helpdesk@helsinki.fi). IT-Helpdesk kan ge mer information om situationen och anvisningar för hur du ska gå till väga med dina låsta inloggningsuppgifter. 

    Ge respons

    Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

    Hur skulle du förbättra denna instruktion?
    Tillbaka upp