Office 365 pähkinänkuoressa

Yliopiston Office 365 -postipalvelussa on kaksi erillistä järjestelmää: paikallinen- ja pilviposti. Kaikki yliopistolaiset käyttävät oletusarvoisesti pilvipostia. Jotkut työtehtävät voivat estää pilvipostin käytön, näissä erikoistapauksissa käyttäjän postit ovat paikallisella palvelimella. Kysy lisätietoja Helpdeskistä.

Helpdeskin ohjeet on kirjoitettu pilvipostin käyttäjille. Suurin osa käyttöön liittyvistä ohjeista kuitenkin pätee molempiin järjestelmiin. Sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden asetuksissa on kuitenkin eroja järjestelmien välillä.

Sujuvan yhteistoiminnan varmistamiseksi saman ryhmän jäsenten olisi suositeltavaa olla samassa järjestelmässä. Kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi paikallisen ja pilvilaatikon välillä sujuvasti tai lainkaan.

Tabs

Tarkka ohje

Paikallinen vs. pilvipalvelu - kummassa olen?

Kummassa Office 365-järjestelmässä minun postini sijaitsee?

Selvität palvelusi sijainnin helpoiten sähköpostilaatikon koosta (eli quotasta). Jos olet pilvipalvelussa, postilaatikon tila on n. 50 Gt, kun taas paikallisessa palvelussa postilaatikon koko on 10 Gt.

Outlook Web Appista (OWA) löydät kiintiötiedon ratasikoni >Options (Asetukset) > General (Yleinen) > Account (Tili) -sivulta.

Pilvipostilaatikossa 49,5 Gt tilaa

Outlookissa vastaava paikka on Backstage, jonka löydät File (Tiedosto)-sivulta, kohdasta Mailbox cleanup (Postilaatikon koon hallinta).

Pilvipostilaatikossa 49,5 Gt tilaa

Näet tiedon myös yliopiston koneella: Yliopistomenu > User Information (Käyttäjätiedot) > Email account type (Sähköpostitilin tyyppi).

Lue uutinen tietohallintopäällikön päätöksestä Office 365 -pilvi- ja paikallisasennuksen käyttäjäryhmistä Flammassa.

Office 365 -käyttäjätunnus

Office 365 -käyttäjätunnus muodostuu yliopiston käyttäjätunnuksesta ja erillisestä loppuosasta:

tunnus@ad.helsinki.fi
(esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Tätä käytetään varsinkin sähköpostin asetuksia määriteltäessä laitteisiin sekä esim. kirjautuessa Microsoftin palveluihin selaimen kautta.

Huom! Älä sekoita Office 365 -tunnusta Eduroam-tunnukseen: tunnus@helsinki.fi (esim. rkeskiva@helsinki.fi).

Käyttöönoton yhteydessä pitää eri ohjelmille tehdä asetuksia. Joissakin ohjelmissa (esim. Outlook) ohjelma löytää tiedot automaattisesti sähköpostiosoitteen perusteella, mutta joskus kaikki asetukset on kirjoitettava käsin (esimerkkinä Thunderbird).

Jos asennus kysyy palvelimen tietoja, tässä lueteltu asetukset, jotka eroavat paikallisen ja pilvipostin välillä.

Paikallinen posti

  • Palvelin (Server): office365.helsinki.fi
  • Domain: ad.helsinki.fi (joissain tapauksissa atkk)
  • Tunnus (Username): tunnus tai tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
     
  • OWA:an pääset helpoiten osoitteesta: office365.helsinki.fi

Pilviposti

  • Palvelin (Server): outlook.office365.com
  • Domain: jätä tyhjäksi
  • Tunnus (Username): tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
     
  • OWA:an pääset helpoiten osoitteesta: www.helsinki.fi/office365