Office 365 pähkinänkuoressa

Yliopiston Office 365 -postipalvelussa on kaksi erillistä järjestelmää: paikallinen- ja pilviposti. Kaikki yliopistolaiset käyttävät oletusarvoisesti pilvipostia. Jotkut työtehtävät voivat estää pilvipostin käytön, näissä erikoistapauksissa käyttäjän postit ovat paikallisella palvelimella. Kysy lisätietoja Helpdeskistä.

Helpdeskin ohjeet on kirjoitettu pilvipostin käyttäjille. Suurin osa käyttöön liittyvistä ohjeista kuitenkin pätee molempiin järjestelmiin. Sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden asetuksissa on kuitenkin eroja järjestelmien välillä.

Sujuvan yhteistoiminnan varmistamiseksi saman ryhmän jäsenten olisi suositeltavaa olla samassa järjestelmässä. Kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi paikallisen ja pilvilaatikon välillä sujuvasti tai lainkaan.

Paikallinen vs. pilvipalvelu - kummassa olen?

Kummassa Office 365-järjestelmässä minun postini sijaitsee?

Selvität palvelusi sijainnin helpoiten sähköpostilaatikon koosta (eli quotasta). Jos olet pilvipalvelussa, postilaatikon tila on 50-100 Gt (riippuen lisenssistä), kun taas paikallisessa palvelussa postilaatikon koko on 10 Gt.

Outlook Web Appista (OWA) löydät kiintiötiedon ratasikoni  > hae sanalla Tallennustila.

Outlookissa vastaava paikka on Backstage, jonka löydät File (Tiedosto)-sivulta, kohdasta Mailbox cleanup (Postilaatikon koon hallinta).

Näet tiedon myös yliopiston koneella: Yliopistomenu > User Information (Käyttäjätiedot) > Email account type (Sähköpostitilin tyyppi). (Cloud = pilvi)

Office 365 -käyttäjätunnus

Office 365 -käyttäjätunnus muodostuu yliopiston käyttäjätunnuksesta ja erillisestä loppuosasta:

tunnus@ad.helsinki.fi
(esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Tätä käytetään varsinkin sähköpostin asetuksia määriteltäessä laitteisiin sekä esim. kirjautuessa Microsoftin palveluihin selaimen kautta.

 

Käyttäjätunnuksen lakkaaminen

Kun työ- tai opiskelusuhde yliopistoon lakkaa, Office menee ns. "reduced functionality" -tilaan, jolloin dokumentteja voi katsella ja niitä voi tulostaa. Dokumentteja ei voi editoida eikä tehdä uusia dokumentteja.

Palvelinasetukset

Käyttöönoton yhteydessä pitää eri ohjelmille tehdä asetuksia. Joissakin ohjelmissa (esim. Outlook) ohjelma löytää tiedot automaattisesti Office 365 -tunnuksen perusteella, mutta joskus kaikki asetukset on kirjoitettava käsin (esimerkkinä Thunderbird).

Jos asennus kysyy palvelimen tietoja, tässä lueteltu asetukset, jotka eroavat paikallisen ja pilvipostin välillä.

Paikallinen posti

  • Palvelin (Server): office365.helsinki.fi
  • Domain: ad.helsinki.fi (joissain tapauksissa atkk)
  • Tunnus (Username): tunnus tai tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
     
  • OWA:an pääset helpoiten osoitteesta: https://office365.helsinki.fi/

Pilviposti

  • Palvelin (Server): outlook.office365.com
  • Domain: jätä tyhjäksi
  • Tunnus (Username): tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)
     
  • OWA:an pääset helpoiten osoitteesta: https://www.helsinki.fi/office365

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös