Office 365: Käyttöönotto

Voit ottaa Office 365:n käyttöön omatoimisesti.

Office 365 yliopistolla
 

Henkilökohtaisten Mappi-postitilien lopullinen tekninen alasajo tapahtui 5.6.2017. Lisätietoja alasajosta

Tabs

Pikaohje

Käyttöönotossa on kaksi vaihetta

Vaiheen 1 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että vaihe 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja vaihe 2 vasta seuraavana päivänä.

  1. Tilaa Office 365 -postilaatikko täällä.

    HUOM!
    Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.

    Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.

  2. Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät. Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
    Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille (katso lisätietoja tarkka ohje -välilehdeltä).
Tarkka ohje


Käyttöönotossa on kaksi vaihetta

  1. Tilaa Office 365 -postilaatikko (vaihe 1)

    HUOM!
    Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.

    Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.

  2. Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
    Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille (vaihe 2).

Vaiheen 1 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että vaihe 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja vaihe 2 vasta seuraavana päivänä.

Taustatietoja

Tämä ohje koskee pilvipostin käyttöönottoa. Mikäli joudut käyttämään työtehtävien takia Helsingin yliopiston paikallista Office 365-postipalvelua, ota yhteyttä Helpdeskiin.
Office 365 -pilvi- ja paikallisasennuksen käyttäjäryhmistä on tehty päätös yliopiston tietohallinnossa. Paikallisilla palvelimilla olevaa sähköpostia käyttävät yksiköt ja perustelut päätökselle on kerrottu Flammassa.

Käyttöönotossa joudut hyväksymään käyttöehdot (EULA). Voit lukea ehdot etukäteen Flammasta.

 

Siirtymässä huomioitavaa

Henkilökohtaisten Mappi-postitilien lopullinen tekninen alasajo tapahtui 5.6.2017. Lisätietoja alasajosta

 

• Vanhoja posteja ei siirretä keskitetysti
• Postit eivät häviä minnekään
• Vanhat postit säilyvät Webmailissa (vuoden 2017 loppuun asti)
• Etunimi.Sukunimi@helsinki.fi-posti ohjautuu uuteen Office 365 -järjestelmään.
• Uutta postia luetaan OWA:ssa (uusi webmail) tai Outlookissa
• Vanha posti (Mappi ym.) ei näy OWA:ssa
• Outlook-postiohjelma tarvitsee asetuksia toimiakseen

Jos koneellasi on vielä Office 2010, se kannattaa ehdottomasti päivittää Office 2013 -versioon ennen siirtymää. Henkilökunta voi tilata Office 2013 -päivityksen yliopiston Software Portalista. Ohjelmisto löytyy Software Portalista nimellä Microsoft Office 2013 (x86). Software Portal löytyy Windowsissa Käynnistä-valikosta kohdasta Kaikki ohjelmat (All Programs) > HY. Office 2013-paketin asentamisen jälkeen ohjelma vielä päivittää itseään ja tässä voi kestää huomattavan pitkä aika.

Maceille suositellaan Office 2016:n käyttöä. Se on asennettu kaikille keskitetyssä ylläpidossa oleville koneille.
Kotikoneille Officen uusimmat versiot sekä Windows- että Mac-koneille voi asentaa kotikäyttölisenssin perusteella.

Vaihe 1: Postilaatikon tilaus

Office 365:een siirtyminen alkaa pilvipostilaatikon tilaamisella. Tee tilaus viimeistään klo 19.

Vaiheen 1 jälkeen voi muutaman minuutin ajan esiintyä tilanne, jossa postin lähettäjä saa virheilmoituksen ettei käyttäjää löydy. Tällöin viestit eivät lähde vastaanottajalle. Tilanne korjaantuu itsestään hetken kuluttua, jolloin viestin lähetys taas onnistuu.

Vaihe 2: Sähköpostiasetukset

Postilaatikon tilausta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Tämän jälkeen voit ottaa postin käyttöön työasemalla ja mobiililaitteilla.

Sähköpostiasetukset eri ohjelmille ja laitteille

Ohjeet paikallisen postin käyttäjille

Helpdeskin ohjeet on kirjoitettu pilvipostin käyttäjille. Suurin osa käyttöön liittyvistä ohjeista kuitenkin pätee molempiin järjestelmiin. Sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden asetuksissa on kuitenkin eroja järjestelmien välillä.

Kootut ohjeet paikallisen palvelun käyttäjille löytyvät täältä.

Postinohjaus Office 365 -postiin muista järjestelmistä

HUOM: Yliopiston palvelinten päivityssyklistä johtuen voi kestää kolme tuntia ennen kuin postinohjaus alkaa toimia.

  • Ohjaa Unix-posti uuteen postilaatikkoon:
    Office 365 -postin osoite on käyttäjätunnus@office365.helsinki.fi
    HUOM! osoite toimii vasta postilaatikon tilaamisen jälkeisenä aamuna.
    Ohje postinohjauksen tekemiseen Unixista

Postien kopiointi muista järjestelmistä

HUOM: Jos kopioit vanhat viestit Mapista, tai teet uudelleenohjauksia, Outlookiin (pilveen), siirrä vain sellaiset viestit, joiden käsittely on sallittu pilvipalvelussa. Vanhat viestit kannattaa muutenkin tarkistaa ja siirtää vain tarpeellinen.

Voit hakea tästä muita ohjeita aiheesta.