Käyttöönotto on kaksiosainen. Ensin tilataan postilaatikko ja seuraavana päivänä pääset kirjautumaan sähköpostiin sekä säätämään sähköpostin Outlookiin ja muille laitteille.
Pikaohje
Ensimmäisen osan tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi osien välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että osa 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja osa 2 vasta seuraavana päivänä.
- Tilaa Office 365 -postilaatikko täällä.
HUOM!
Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.
- Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät. Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille
Katso kuvalliset ohjeet Tarkka ohje -välilehdeltä.
Tarkka ohje
Käyttöönotto on kaksiosainen
- Tilaa Office 365 -postilaatikko (Ensimmäinen osa)
HUOM!
Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.
- Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille (Toinen osa).
Vaiheen 1 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että vaihe 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja vaihe 2 vasta seuraavana päivänä.
Taustatietoja
Tämä ohje koskee pilvipostin käyttöönottoa. Mikäli joudut käyttämään työtehtävien takia Helsingin yliopiston paikallista Office 365-postipalvelua, ota yhteyttä Helpdeskiin.
Office 365 -pilvi- ja paikallisasennuksen käyttäjäryhmistä on tehty päätös yliopiston tietohallinnossa.
Huomioitavaa
Kaikille keskitetyssä ylläpidossa oleville (Windows- ja Mac-) koneille on ohjelmistot valmiiksi asennettu ja ne päivittyvät automaattisesti.
Kotikoneille Officen uusimmat versiot sekä Windows- että Mac-koneille voi asentaa kotikäyttölisenssin perusteella.
Ensimmäinen osa: Postilaatikon tilaus
Office 365:een siirtyminen alkaa pilvipostilaatikon tilaamisella. Tee tilaus viimeistään klo 19.
- Mene osoitteeseen: https://lupa.helsinki.fi/cgi-bin/office365
- Täytä tilauslomake (kirjaudu yliopiston tunnuksilla)
- Laatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.
- HUOM paikallisesta pilvipalveluun siirtyjä! Voit jatkaa normaalisti OWAn ja/ tai Outlookin käyttöä. Kun siirtymä on valmis Outlook kehottaa käynnistämään ohjelman uudelleen ja OWAssa voi tulla uudelleenohjausvirhe.
Vaiheen 1 jälkeen voi muutaman minuutin ajan esiintyä tilanne, jossa postin lähettäjä saa virheilmoituksen ettei käyttäjää löydy. Tällöin viestit eivät lähde vastaanottajalle. Tilanne korjaantuu itsestään hetken kuluttua, jolloin viestin lähetys taas onnistuu.
Toinen osa: Sähköpostiasetukset
Postilaatikon tilausta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Tämän jälkeen voit ottaa postin käyttöön työasemalla ja mobiililaitteilla.
- Kun postilaatikko on luotu, kirjaudu ensin OWA:aan (Outlook Web App) osoitteessa https://www.helsinki.fi/office365
Sähköpostiasetukset eri ohjelmille ja laitteille
- Ota sähköposti käyttöön työasemalla:
ohje ensimmäisen Outlook-tilin luomiseen (jos et ole aiemmin käyttänyt Outlookia)
ohje toisen Outlook-tilin luomiseen (jos olet aiemmin käyttänyt Outlookia)
- Ota Office 365 käyttöön mobiililaitteilla
Outlook for iOS/ Android
Ohjeet paikallisen postin käyttäjille
Helpdeskin ohjeet on kirjoitettu pilvipostin käyttäjille. Suurin osa käyttöön liittyvistä ohjeista kuitenkin pätee molempiin järjestelmiin. Sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden asetuksissa on kuitenkin eroja järjestelmien välillä.
Kootut ohjeet paikallisen palvelun käyttäjille löytyvät täältä.
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?