Office 365: Käyttöönotto
Voit ottaa Office 365:n käyttöön omatoimisesti.
Tabs
Käyttöönotossa on kaksi vaihetta
Vaiheen 1 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että vaihe 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja vaihe 2 vasta seuraavana päivänä.
- Tilaa Office 365 -postilaatikko täällä.
HUOM!
Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.
- Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät. Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille (katso lisätietoja tarkka ohje -välilehdeltä).
Käyttöönotossa on kaksi vaihetta
- Tilaa Office 365 -postilaatikko (vaihe 1)
HUOM!
Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.
- Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille (vaihe 2).
Vaiheen 1 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että vaihe 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja vaihe 2 vasta seuraavana päivänä.
Taustatietoja
Tämä ohje koskee pilvipostin käyttöönottoa. Mikäli joudut käyttämään työtehtävien takia Helsingin yliopiston paikallista Office 365-postipalvelua, ota yhteyttä Helpdeskiin.
Office 365 -pilvi- ja paikallisasennuksen käyttäjäryhmistä on tehty päätös yliopiston tietohallinnossa. Paikallisilla palvelimilla olevaa sähköpostia käyttävät yksiköt ja perustelut päätökselle on kerrottu Flammassa.
Käyttöönotossa joudut hyväksymään käyttöehdot (EULA). Voit lukea ehdot etukäteen Flammasta.
Siirtymässä huomioitavaa
Jos koneellasi on vielä Office 2010, se kannattaa ehdottomasti päivittää Office 2013 -versioon ennen siirtymää. Henkilökunta voi tilata Office 2013 -päivityksen yliopiston Software Centeristä. Software Center löytyy Windowsissa Käynnistä-valikosta kohdasta Kaikki ohjelmat (All Programs) > HY. Office 2013-paketin asentamisen jälkeen ohjelma vielä päivittää itseään ja tässä voi kestää huomattavan pitkä aika.
Maceille suositellaan Office 2016:n käyttöä. Se on asennettu kaikille keskitetyssä ylläpidossa oleville koneille.
Kotikoneille Officen uusimmat versiot sekä Windows- että Mac-koneille voi asentaa kotikäyttölisenssin perusteella.
Vaihe 1: Postilaatikon tilaus
Office 365:een siirtyminen alkaa pilvipostilaatikon tilaamisella. Tee tilaus viimeistään klo 19.
- Mene osoitteeseen: https://lupa.helsinki.fi/cgi-bin/office365
- Täytä tilauslomake (kirjaudu yliopiston tunnuksilla)
- Laatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.
- HUOM paikallisesta pilvipalveluun siirtyjä! Voit jatkaa normaalisti OWAn ja/ tai Outlookin käyttöä. Kun siirtymä on valmis Outlook kehottaa käynnistämään ohjelman uudelleen ja OWAssa voi tulla uudelleenohjausvirhe.
Vaiheen 1 jälkeen voi muutaman minuutin ajan esiintyä tilanne, jossa postin lähettäjä saa virheilmoituksen ettei käyttäjää löydy. Tällöin viestit eivät lähde vastaanottajalle. Tilanne korjaantuu itsestään hetken kuluttua, jolloin viestin lähetys taas onnistuu.
Vaihe 2: Sähköpostiasetukset
Postilaatikon tilausta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Tämän jälkeen voit ottaa postin käyttöön työasemalla ja mobiililaitteilla.
- Kun postilaatikko on luotu, kirjaudu ensin OWA:aan (Outlook Web App) osoitteessa www.helsinki.fi/office365
Sähköpostiasetukset eri ohjelmille ja laitteille
- Ota sähköposti käyttöön työasemalla:
a. ohje ensimmäisen Outlook-tilin luomiseen (jos et ole aiemmin käyttänyt Outlookia)
b. ohje toisen Outlook-tilin luomiseen (jos olet aiemmin käyttänyt Outlookia)
c. ohje Mac Outlook 2011:n käyttöönottamiseen - Voit lukea Office 365 -postin unixissa Pinellä. Lue ohje täältä.
- Voi ottaa viestit talteen unix-postista mbox-tiedostona. Lue ohje täältä.
- Ota Office 365 käyttöön mobiililaitteilla
a. Android
b. iPhone
c. Outlook for iOS/ Android
Ohjeet paikallisen postin käyttäjille
Helpdeskin ohjeet on kirjoitettu pilvipostin käyttäjille. Suurin osa käyttöön liittyvistä ohjeista kuitenkin pätee molempiin järjestelmiin. Sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden asetuksissa on kuitenkin eroja järjestelmien välillä.
Kootut ohjeet paikallisen palvelun käyttäjille löytyvät täältä.
Postinohjaus Office 365 -postiin muista järjestelmistä
HUOM: Yliopiston palvelinten päivityssyklistä johtuen voi kestää kolme tuntia ennen kuin postinohjaus alkaa toimia.
- Ohjaa Unix-posti uuteen postilaatikkoon:
Office 365 -postin osoite on käyttäjätunnus@office365.helsinki.fi
HUOM! osoite toimii vasta postilaatikon tilaamisen jälkeisenä aamuna.
Ohje postinohjauksen tekemiseen Unixista - Lue lisää yleistä postinohjauksesta
Voit hakea tästä muita ohjeita aiheesta.