Office 365: Käyttöönotto

Voit ottaa Office 365:n käyttöön omatoimisesti.

Office 365 yliopistolla

Tabs

Pikaohje

Käyttöönotossa on kaksi vaihetta

Vaiheen 1 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että vaihe 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja vaihe 2 vasta seuraavana päivänä.

  1. Tilaa Office 365 -postilaatikko täällä.

    HUOM!
    Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.

    Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.

  2. Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät. Anna tunnus muodossa tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
    Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille (katso lisätietoja tarkka ohje -välilehdeltä).
Tarkka ohje


Käyttöönotossa on kaksi vaihetta

  1. Tilaa Office 365 -postilaatikko (vaihe 1)

    HUOM!
    Postilaatikon luominen tapahtuu seuraavana yönä.

    Laatikon voi luoda VAIN henkilökohtaisiin etunimi.sukunimi@helsinki.fi -sähköpostilaatikkoihin. Mitä tahansa muuta muotoa olevien tunnuksien, esim. testi-tunnuksien (jotain_tunnus), luominen aiheuttaa virhetilan, eikä postilaatikkoa synny, vaikka järjestelmä voi virheellisesti näin ilmoittaakin.

  2. Postilaatikon luomisesta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen.
    Tämän jälkeen voit säätää asetukset eri ohjelmille ja laitteille (vaihe 2).

Vaiheen 1 tekemät muutokset yliopiston järjestelmiin tapahtuvat seuraavana yönä, minkä vuoksi vaiheiden välissä on odotettava riittävästi. Suosittelemme, että vaihe 1 tehdään työpäivän lopuksi (klo 19 mennessä) ja vaihe 2 vasta seuraavana päivänä.

Taustatietoja

Tämä ohje koskee pilvipostin käyttöönottoa. Mikäli joudut käyttämään työtehtävien takia Helsingin yliopiston paikallista Office 365-postipalvelua, ota yhteyttä Helpdeskiin.
Office 365 -pilvi- ja paikallisasennuksen käyttäjäryhmistä on tehty päätös yliopiston tietohallinnossa. Paikallisilla palvelimilla olevaa sähköpostia käyttävät yksiköt ja perustelut päätökselle on kerrottu Flammassa.

Käyttöönotossa joudut hyväksymään käyttöehdot (EULA). Voit lukea ehdot etukäteen Flammasta.

 

Siirtymässä huomioitavaa

Jos koneellasi on vielä Office 2010, se kannattaa ehdottomasti päivittää Office 2013 -versioon ennen siirtymää. Henkilökunta voi tilata Office 2013 -päivityksen yliopiston Software Centeristä. Software Center löytyy Windowsissa Käynnistä-valikosta kohdasta Kaikki ohjelmat (All Programs) > HY. Office 2013-paketin asentamisen jälkeen ohjelma vielä päivittää itseään ja tässä voi kestää huomattavan pitkä aika.

Maceille suositellaan Office 2016:n käyttöä. Se on asennettu kaikille keskitetyssä ylläpidossa oleville koneille.
Kotikoneille Officen uusimmat versiot sekä Windows- että Mac-koneille voi asentaa kotikäyttölisenssin perusteella.

Vaihe 1: Postilaatikon tilaus

Office 365:een siirtyminen alkaa pilvipostilaatikon tilaamisella. Tee tilaus viimeistään klo 19.

Vaiheen 1 jälkeen voi muutaman minuutin ajan esiintyä tilanne, jossa postin lähettäjä saa virheilmoituksen ettei käyttäjää löydy. Tällöin viestit eivät lähde vastaanottajalle. Tilanne korjaantuu itsestään hetken kuluttua, jolloin viestin lähetys taas onnistuu.

Vaihe 2: Sähköpostiasetukset

Postilaatikon tilausta seuraavana päivänä kirjaudu uuteen postiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365 (pilvipalvelun käyttäjät) tai https://office365.helsinki.fi/ (paikallisen palvelun käyttäjät). Tämän jälkeen voit ottaa postin käyttöön työasemalla ja mobiililaitteilla.

Sähköpostiasetukset eri ohjelmille ja laitteille

Ohjeet paikallisen postin käyttäjille

Helpdeskin ohjeet on kirjoitettu pilvipostin käyttäjille. Suurin osa käyttöön liittyvistä ohjeista kuitenkin pätee molempiin järjestelmiin. Sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden asetuksissa on kuitenkin eroja järjestelmien välillä.

Kootut ohjeet paikallisen palvelun käyttäjille löytyvät täältä.

Postinohjaus Office 365 -postiin muista järjestelmistä

HUOM: Yliopiston palvelinten päivityssyklistä johtuen voi kestää kolme tuntia ennen kuin postinohjaus alkaa toimia.

Voit hakea tästä muita ohjeita aiheesta.