MFA - Installering av flerstegsautentisering

Flerstegsautentisering (MFA) för Microsoft Office 365-tjänster (t.ex. Outlook, Teams, OneDrive) introducerades vid universitetet under 2021. Läs mer om MFA i Flamma-nyheterna. Vi kommer att informera dig separat om öppna universitetets tidtabell.

Frivillig installering

Du kan lägga till identifierare även före påtvingad installering. Microsoft Authenticator-appen är den rekommenderade ytterligare autentiseringsmetoden och telefonautentisering rekommenderas som reservmetoden.

Obs! Vi rekommenderar starkt att du registrerar minst två identifieringsmetoder. Du kan lägga till en annan identifieringsmetod enligt instruktionerna Användning och hantering av identifieringsmetoder.
  1. Gå till adressen https://mysignins.microsoft.com/security-info.
  2. Ange ditt användarnamn i formen användarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi). Då styrs inloggningen vidare till universitetets inloggningssida.
  3. Logga in med universitetets användarnamn och lösenord.
  4. Du går till sidan Säkerhetsinformation/Security Info där du kan lägga till autentiseringsmetoder genom att trycka på knappen Lägg till metod/Add method enligt sidans instruktioner. Mer detaljerade instruktioner om hur du lägger till identifieringsmetoder hittar du på sidan Användning och hantering av identifieringsmetoder.

 

Påtvingad installering

Obs! Vi rekommenderar starkt att du registrerar minst två identifieringsmetoder. Du kan lägga till en annan identifieringsmetod enligt instruktionerna Användning och hantering av identifieringsmetoder.

Flerstegsautentiseringen kommer att krävas vid inloggning på det datum som anges för din användargrupp.

  • När du loggar in och har angett ditt användarnamn och lösenord får du meddelandet "More information required".
  • Genom att trycka på knappen Next går du till sidan Additional security verification. Om du har registrerat identifieraren tidigare kan du se sidan Keep your account secure. I detta fall kan du fortsätta direkt för att lägga till en identifierare.
  • För Helsingfors universitets anställda visas som standard deras eget arbetsnummer, men du kan också välja en autentiseringsapplikation som metod eller ange ett annat telefonnummer.

 

Frivillig installering

OBS! Registrera dig med en dator eftersom du inte kan använda kameran på samma telefon för att skanna QR-koden som visas på telefonens skärm.

Gå till adressen https://mysignins.microsoft.com/security-info  och ange ditt användarnamn i formen användarnamn@ad.helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@ad.helsinki.fi).

Då styrs inloggningen vidare till Helsingfors universitets inloggningssida.

När du har loggat in kommer du till sidan Säkerhetsinformation/Security Info, där du kan hantera identifieringsmetoderna..

Du kan lägga till en ny identifieringsmetod vid Lägg till metod/Add method. Välj den identifieringsmetod som ska tilläggas i listan.

Vi rekommenderar starkt att du lägger till minst två identifieringsmetoder. Observera också att metoden som tillagts först blir den primära metoden!

Du kan senare ändra ordningen på identifieringsmetoderna enligt dessa instruktioner.

Inloggning med Authenticator-appen:

  1. Gå vidare i webbläsaren genom att trycka på Next-knappen tills du är i punkten Scan the QR-code.
  2. a) Första gången du använder Microsoft Authenticator-appen öppnar appen en guidad funktion, där finns alternativen Sign in with Microsoft, Add work or school account och Scan a QR code. Välj av dessa Scan a QR code och skanna QR-koden som visas på skärmen.
    b) Om du har använt Authenticator-appen tidigare, välj Add an account > Work or school account > Scan a QR code i appen och ta ett foto med din telefon av QR-koden som visas på webbläsarens skärm.
    När kontot har lagts till i appen gå vidare i webbläsaren genom att välja Next.
  3. Bekräfta autentiseringen på din telefon och du har lagt till Authenticator-appen.

Telefonidentifiering:

  1. Ange ditt telefonnummer och välj ett telefonsamtal som metod. Välj Next för att fortsätta.
  2. Tjänsten ringer ditt nummer. Tryck på "#" enligt instruktionerna för att godkänna autentiseringen.
    • Obs! Många webbläsare begär som standard innehållet på amerikansk engelska. I detta fall kallas #-tecknet i samtalsinspelningen med termen pound key.
    • Tänk på datasäkerheten! Godkänn autentiseringen endast om du själv håller på att logga in på tjänsten. På telefonen begärs aldrig ett användarnamn eller lösenord utan godkännande görs genom att trycka på #-tecknet.
  3. Tjänsten meddelar dig om bekräftelsen och telefonnumret är nu registrerat. Välj Done för att stänga fönstret.
Mer detaljerade instruktioner om hur du lägger till identifieringsmetoder hittar du på sidan Användning och hantering av identifieringsmetoder.

 

Påtvingad installering

  

Påtvingad installering sker när du loggar in på en tjänst som kräver flerstegsautentisering med Helsingfors universitets användarnamn och lösenord, men du har inte tagit flerstegsautentisering i bruk. I detta fall begärs du att lämna mer information efter universitetets inloggningsfönster:

Knappen Next tar dig till sidan Additional security verification, där du kan lägga till den första identifieringsmetoden.

För Helsingfors universitets anställda visas som standard deras eget arbetsnummer, men du kan också välja en autentiseringsapplikation som metod eller ange ett annat telefonnummer.Vi rekommenderar starkt att du lägger till också en annan identifieringsmetod! Instruktionerna till detta hittar du på sidan Användning och hantering av identifieringsmetoder.

Inloggning med Authenticator-appen

  1. Ladda ner Microsoft Authenticator-appen på din telefon och klicka på Next för att gå vidare i webbläsaren.
  2. I Authenticator-appen välj Add an account och Work or school. Klicka på Next för att gå vidare i webbläsaren.
  3. I Authenticator-appen välj Scan a QR code och skanna den QR-kod som visas på skärmen. Klicka på Next för att gå vidare i webbläsaren.
  4. Bekräfta autentiseringen på din telefon och du har lagt till Authenticator-appen.
  5. Slutligen kan du fortsätta till den tjänst du ville logga in.
  6. Obs! Vi rekommenderar starkt att du registrerar minst två identifieringsmetoder. Instruktionerna till detta hittar du på sidan Användning och hantering av identifieringsmetoder.

Telefonidentifiering

  1. Ange ditt telefonnummer och välj ett telefonsamtal som metod. Välj Next för att fortsätta.
  2. Tjänsten ringer ditt nummer. Tryck på "#" enligt instruktionerna för att godkänna autentiseringen.
    • Obs! Många webbläsare begär som standard innehållet på amerikansk engelska. I detta fall kallas #-tecknet i samtalsinspelningen med termen pound key.
    • Tänk på datasäkerheten! Godkänn autentiseringen endast om du själv håller på att logga in på tjänsten. På telefonen begärs aldrig ett användarnamn eller lösenord utan godkännande görs genom att trycka på "#"-tecknet.
  3. Tjänsten meddelar dig om bekräftelsen och telefonnumret är nu registrerat. Välj Done för att stänga fönstret.
  4. Slutligen kan du fortsätta till den tjänst du ville logga in.
  5. Obs! Vi rekommenderar starkt att du registrerar minst två identifieringsmetoder. Instruktionerna till detta hittar du på sidan Användning och hantering av identifieringsmetoder.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?
Tillbaka upp