Rapportering av skräppost, Outlook

Med hjälp av denna instruktion kan du rapportera skräppost, nätfiske eller meddelanden som felaktigt tolkats som skräppost till Microsoft.

  • Äkta skräppost rapporterar du till adressen junk@office365.microsoft.com
  • Nätfiske rapporterar du till adressen phish@office365.microsoft.com
  • Meddelanden som felaktigt tolkats som skräppost rapporterar du till adressen not_junk@office365.microsoft.com

Instruktion för användare av OWA (Outlook Web App) finns här >>

27.9.2017

Helpdesk har den senaste tiden tagit emot meddelanden om att meddelanden som skickat till exempel via Majordomo-listor har hos vissa användare anmälts som skräppost utan orsak.

Du kan undvika detta genom att i OWA lägga till i listan Safe Recipients (Trygga avsändare och mottagare) listadresser, varvid meddelanden som går via dem säkert hamnar i Inbox.

Microsofts instruktioner >>

 

Tabs

Snabbinstruktion

Rapportering av skräppost

Om du får skräppost eller nätfiskemeddelanden i mappen Inkommande (Inbox) i din Office 365-molntjänst, rapporterar du saken till Microsoft enligt följande:

  • Högerklicka på skräpmeddelandet och välj Copy (Kopiera).
    ilmoita_roskaposti_1.jpg
  • Skapa ett nytt tomt meddelande.
    ilmoita_roskaposti_2.jpg
  • Skriv i adressfältet (1) junk@office365.microsoft.com (rapportering av skräppost) eller phish@office365.microsoft.com (rapportering av nätfiske).
  • Högerklicka i meddelandefältet (2) och välj Paste (Klistra in).
    ilmoita_roskaposti_3.jpg
  • Skräppostmeddelandet har nu bifogats som bilaga till meddelandet (1).
  • Skicka meddelandet genom att klicka på Send (Skicka) (2).
    ilmoita_roskaposti_4.jpg

Rapportering av meddelanden som felaktigt tolkats som skräppost

Om du får e-post som felaktigt tolkats som skräppost i mappen Skräppost (junk mail) i din Office 365-molntjänst, gör som ovan och skicka meddelandet som inte är skräppost till adressen not_junk@office365.microsoft.com

Microsoft uppdaterar sina e-postfilter utifrån rapporterna och filtrerar bort de meddelanden som rapporterats som skräppost eller nätfiske från meddelandetrafiken.

Om du misstänker att dina uppgifter har hamnat i fel händer

Byt genast ditt lösenord och kontakta Helpdesk. Se instruktioner: Byte av lösenord