Outlook: Rapportering av skräppost och nätfiske

Med hjälp av denna instruktion kan du rapportera skräppost, nätfiske eller meddelanden som felaktigt tolkats som skräppost till Microsoft.

Instruktion för användare av OWA(Outlook Web App) finns här

Helpdesk har den senaste tiden tagit emot meddelanden om att meddelanden som skickat till exempel via Majordomo-listor har hos vissa användare anmälts som skräppost utan orsak.

Du kan undvika detta genom att i OWA lägga till i listan Safe Recipients (Trygga avsändare och mottagare) listadresser, varvid meddelanden som går via dem säkert hamnar i Inbox.

 

    Rapportering av skräppost

    1. Klicka på meddelandet i Inkorg-mappen med den högra musknappen.
    2. Klicka på Rapportera som skräppost..

    Om du misstänker att dina uppgifter har hamnat i fel händer

    Byt ditt lösenord omedelbart och kontakta Helpdesk. Se instruktion: Byte av lösenord

    Rapportering av skräppost och nätfiske

      

    • Välj meddelandet (1).
    • Välj (2) Report as Junk eller Report as Phishing (3) i den övre balkens meny.
    Om menyn inte syns får du fram den genom att klicka på ikonen för visningsinställningar uppe till höger och välja Show Tabs and Commands (Visa flikar och kommandon).

    Alternativt kan du klicka på meddelandet med den högra musknappen och välja Report as Junk eller Report as Phishing.

    Beroende på programmets inställningar kan OWA ännu be dig att bekräfta att du vill skicka rapporten. Om du inte vill få dessa meddelanden, kryssa för Don't show this message again (Visa inte detta meddelande igen).

     

    Rapportering av meddelanden som utan orsak markerats som skräppost

      

    • Välj meddelandet som felaktigt tolkats som skräppost (1).
    • Välj Not junk i övre balkens meny (2).
    • Meddelandet överförs till din Inbox-mapp (Inkorg) och avsändaren läggs till i listan över betrodda avsändare.

     

    Alternativt kan du klicka på meddelandet med den högra musknappen och välja Not Junk.

    Om du misstänker att dina uppgifter har hamnat i fel händer

    Byt ditt lösenord omedelbart och kontakta Helpdesk. Se instruktion: Byte av lösenord.

    Ge respons

    Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

    Hur skulle du förbättra denna instruktion?
    Tillbaka upp