Passerkontrollen av självstudielokalerna för examensstuderande vid universitetet förnyas. Den nya tjänsten tas i bruk 20.5.2025.
Universitetet förnyar passerkontrollen av studenterna, eftersom den nya passerkontrolllösningen möjliggör flexiblare och mer omfattande möjligheter att använda universitetets lokaler. Samtidigt läggs IT-centrets nyckeltjänst för nattbruk ned.
För att du ska kunna använda den nya passerkontrolllösningen för studenter ska du kostnadsfritt ansöka om en ny passerkod vid närmaste nyckelserviceställe.
Läs mer om passerkontrollen av studenterna i Flamma (kräver inloggning).
Användarreglerna för tillträdesrätt finns i Flamma (kräver inloggning).
Snabbinstruktion
Hämtning och aktivering av koden
Om du redan har en passerkod i form av ett kort som beviljats av universitetet, kontrollera först i AVAIN-portalen om du redan har fått korrekta tillträdesrättigheter tillagda.
- Hämta passerkoden från universitetets nyckeltjänst.
Se nyckeltjänsternas öppettider och platser i Flamma.
- Registrera den kod du fått i AVAIN-portalen på https://AVAIN.helsinki.fi. Ange kortets nummerserie i aktiveringsfältet i AVAIN-portalen och tryck på Aktivera.
Lokalernas öppettider och annan nödvändig information finns i Flamma.
Återlämning av en gammal nattnyckel
Om du har universitetets giltiga användarnamn
1) Fyll i den elektroniska blanketten (kräver inloggning med universitetets användarnamn).
2) Vänta på ett returmeddelande. Meddelandet skickas till din e-post förnamn.efternamn@helsinki.fi.
3) Följ anvisningarna i meddelandet.
Om du inte har ett giltigt användarnamn vid universitetet
1) Fyll i den elektroniska blanketten.
2) Vänta på ett returmeddelande. Meddelandet skickas till den adress du angett på blanketten.
3) Följ anvisningarna i meddelandet.
Se mer detaljerade illustrerade anvisningar på fliken Detaljerad hjälp.
Detaljerad hjälp
Hämta passerkoden
Om du redan har en passerkod i form av ett kort som beviljats av universitetet, kontrollera först i AVAIN-portalen om du redan har fått korrekta tillträdesrättigheter tillagda.
Du kan hämta en ny passerkod från någon av följande nyckeltjänster vid HU:
- Centrumcampus
Vaktmästarkontoret i Aleksandria
Fabiansgatan 28 - Nyckeltjänsten på Campus Vik
A-byggnaden Ladugårdsbågen 9, 1:a våningen - Nyckeltjänsten på Campus Gumtäkt
Vaktmästarkontoret i Chemicum A.I. Virtanens plats 1 - Haartman-institutet
Haartman-institutet Haartmansgatan 3, första våningen (lobbyservicen)
Kontrollera nyckeltjänsternas öppettider i Flamma.
Vid hämtning av koden ska ett giltigt studentkort uppvisas.
Registrera koden i AVAIN-portalen
Efter att du har hämtat koden kan du registrera den för dig själv i Helsingfors universitets AVAIN-portal. Du loggar in i portalen med ditt användarnamn vid Helsingfors universitet (i den korta formen, t.ex. rkeskiva).
- Öppna AVAIN-portalen i webbläsaren: avain.helsinki.fi.
- Logga in i tjänsten med ditt användarnamn vid universitetet. (Se närmare anvisningar om inloggning i den separata inloggningsinstruktionen.)
- Godkänn användarreglerna för tillträdesrätt (när du blir tillfrågad).
- Ange nummerserien för det kort som du hämtat från nyckeltjänsten i aktiveringsfältet i Nyckelportalen (Obs. måste anges två gånger) och tryck på Aktivera.
- När koden har godkänts och lagts till i dina uppgifter visas den på fliken Nycklar i AVAIN-portalen och du ser den tillagda tillträdesrätten bland rollerna.
Efter att registreringen lyckats är passerkoden din elektroniska nyckel till självstudielokalerna. Koden är klar att använda direkt efter registreringen (ingen fördröjning).
De lokaler som du kan använda
Återlämning av nattnyckel
Om du har universitetets giltiga användarnamn
Fyll i den elektroniska blanketten (kräver inloggning med universitetets användarnamn).
Om du inte har ett giltigt användarnamn vid universitetet
Fyll i den elektroniska blanketten.
Efter att du har skickat in blanketten
Efter att du har skickat in blanketten skickar Helpdesk dig mer information via e-post. Observera att behandlingen kan ta några dagar.
Lägg nyckeln som ska returneras i ett kuvert. Ange ditt namn och det ärendenumrmer som du fick i e-postmeddelandet på kuvertet (ärendenumret anges i formen: NAKR-xxxx). Lämna kuvertet till Helpdesk enligt instruktionerna i e-postmeddelandet.
Pantavgiften återbetalas till det konto du angav efter att ärendet har behandlats.
Videoinstruktion
Ge respons
Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!
Hur skulle du förbättra denna instruktion?