Tillgänglighetsanvisningar för produktägare

Dessa anvisningar är avsedd för produktägare och andra personer som ansvarar för en digital tjänst som omfattas av lagen om digitala tjänster. Syftet med anvisningarna är att bidra till att uppfylla kraven i lagen om digitala tjänster.

Ytterligare länkar till HU:s tillgänglighetsanvisningar och introduktionsmaterial för självvärdering av tillgängligheten finns i Flamma.

    Tillgänglighetskrav i digitala tjänster

    Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, även känd som lagen om digitala tjänster, förpliktar bland annat myndigheterna och därmed även Helsingfors universitet. 

    Lagen om digitala tjänster innehåller tre centrala krav som en digital tjänst som omfattas av lagen måste uppfylla:

    1. Tjänsten och dess innehåll ska uppfylla tillgänglighetskraven, det vill säga 49 kriterier på nivåerna A och AA i de internationella Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1-anvisningarna.
    2. Tjänstens och dess innehålls tillgänglighet ska utvärderas, och läget i fråga om tillgänglighet och eventuella brister ska beskrivas i ett tillgänglighetsutlåtande.
    3. Tjänsten ska innehålla en elektronisk responskanal genom vilken man kan sända in respons på tillgängligheten. Respons måste besvaras inom 14 dagar.

    Till universitetets värderingar hör gemenskap, vilket bland annat innebär jämlikhet och likabehandling bland de studerande. Även diskrimineringslagen är förpliktande för arbetsgivaren, även om användargränssnitt som endast är avsedda för anställda inte omfattas av lagen. 

    Undervisnings- och kulturministeriet har förordnat att högskolorna ska utarbeta en tillgänglighetsplan. Rektorn godkände Helsingfors universitets tillgänglighetsplan i mars 2023. Ett av delområdena i planen är digital tillgänglighet. De primära åtgärderna i anknytning till planen åren 2023–2024 är en tillgänglighetsgranskning av systemen och utarbetande av ett tillgänglighetsutlåtande.

    Lagstiftningen förpliktar till att utarbeta tillgängliga digitala tjänster, men man har också bedömt att upp till 1–2 miljoner finländare gagnas direkt av att tillgängligheten beaktas. Faktorer som förbättrar tillgängligheten gagnar alla användare, vid sidan av att de kan möjliggöra användning för vissa användargrupper.

    Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 

    • En samling av tillgänglighetsanvisningar, vars kriterier på nivå A och AA lagen om digitala tjänster förpliktar till att följa
    • Den version av WCAG-anvisningarna som lagen om digitala tjänster för närvarande kräver är 2.1. Lagens krav kan ändras när det kommer nya versioner.
    • Anvisningarna åskådliggör webbtjänsternas innehåll och struktur, och erbjuder sätt att säkerställa tillgängligheten.

    Länkar

    Uppfyllande av kraven i lagen om digitala tjänster

    Enligt lagen om digitala tjänster ska tjänsten ha ett tillgänglighetsutlåtande. För att utarbeta ett tillgänglighetsutlåtande måste man först göra en tillgänglighetsutvärdering för att utreda tillgänglighetsnivån i tjänsten. Utvärderingen kan göras som självvärdering, eller så kan man låta en utomstående aktör göra den. I tillgänglighetsutvärderingen granskas tjänstens tillgänglighet i jämförelse med nivåerna A och AA i WCAG 2.1-anvisningarna.

    Självvärdering av tillgängligheten

    Avgränsning av utvärderingen
    Avgränsningen av det utvärderade innehållet bör vara sådan att man får ett så heltäckande sampel av tjänsten som möjligt. Utvärdera exempelvis olika underordnade sidor, typiska användningssituationer och -vägar samt de mest centrala komponenterna och elementen. Ofta är det inte möjligt att utvärdera hela webbplatsen.

    Tillgänglighetstestning

    Automatisk testning

    • Webbläsartillägg, t.ex. WAVE och Accessibility Insights
    • Hittar många av de tekniska tillgänglighetsbristerna, men kan inte granska kontextberoende innehåll.
    • Bildar en testhelhet tillsammans med manuell testning.

    Manuell testning

    • Inkluderar skärmläsare och användning av tangentbord.
    • Går igenom tjänsten med endast tangentbord, både med och utan skärmläsare. Alla funktioner ska vara tillgängliga på båda sätten.
    • Man kontrollerar resultaten av den automatiska testningen och går igenom allt som den automatiska testningen inte kan testa, såsom innehållets tillgänglighet och relevans.
    • I testningen kan man använda olika verktyg av listtyp.

    Länkar

    Utvärdering som görs av utomstående expert

    Man kan låta en utomstående aktör göra en tillgänglighetsauditering (tillgänglighetsutvärdering med åtgärdsförslag). Helsingfors universitet har ett ramavtal för digitala tjänster, som även omfattar arbete som rör tillgänglighet, såsom tillgänglighetsauditeringar.

    Mer information om upphandling av en auditering finns i Flamma.

    Åtgärdande av tillgänglighetsbrister

    Ur lagens synvinkel är alla tillgänglighetsbrister lika viktiga och alla användare ska behandlas jämlikt. Alla tillgänglighetsbrister ska åtgärdas.

    I tidtabellen för åtgärdandet av brister kan man ändå prioritera större problem, såsom:

    • en brist som helt förhindrar användning (t.ex. inloggning lyckas inte)
    • brister i funktioner eller element som används ofta.

    Utarbetande och upprätthållande av tillgänglighetsutlåtandet

    Tillgänglighetsutlåtandet är en fil som innehåller följande obligatoriska uppgifter:

    • tillgänglighetsstatus
    • icke-tillgängligt innehåll
    • datum och metod för utarbetandet av utlåtandet
    • responsmekanism och kontaktuppgifter för behandling av respons
    • tillämpningsförfarande

    Du kan använda Regionförvaltningsverkets utlåtandeverktyg för att utarbeta utlåtandet. Det utlåtande som verktyget skapar följer EU:s direktiv om modellen för utlåtandet. Verktyget innehåller detaljerade anvisningar för ifyllandet.

    Utlåtandet ska vara läsbart, tydligt och begripligt. Ange bristerna på en allmän nivå. Specifikationer enligt sidan behövs inte, om bristerna finns på hela webbplatsen. Det viktigaste är att berätta konkret vad som inte fungerar.

    Förutom på finska ska utlåtandet finnas i översatta versioner på engelska och svenska. Översättningsversioner kan beställas via översättningstjänster.

    Utlåtandet bör uppdateras minst en gång per år. Man ska reagera på respons om tillgängligheten inom 14 dagar, även under semestertider.

    Länkar

    Tillgänglighet vid upphandlingar

    Upphandling av ett färdigt system

    Anbudsinfordran ska kräva att systemet uppfyller gällande lagstadgade krav på tillgänglighet. 

    Det slutliga avtalet ska inkludera följande villkor gällande tillgänglighet: 

    • Leverantören ansvarar för att systemet uppfyller ovan nämnda tillgänglighetskrav.
    • Beställaren har rätt att göra en separat auditering av tillgängligheten och avgöra vem som gör den.
    • Leverantören är skyldig att åtgärda upptäckta tillgänglighetsbrister på egen bekostnad. Det finns också skäl att fastställa en tidsfrist för åtgärdandet.

    Ovan nämnda villkor ska gärna inkluderas redan exempelvis i den avtalsmall som bifogas till anbudsinfordransdokumenten. För att definiera villkoren kan man använda följande exempelmeningar, som anpassas enligt systemet:

    Som en del av leveransen av Tjänsten är Leverantören ansvarig för att Tjänsten uppfyller den nationella lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och WCGA 2.1-riktlinjernas tillgänglighetsmätningar. Kunden har rätt att utföra en separat granskning avseende tillgänglighetskravet.

    Kunden har rätt att utföra en granskning avseende uppfyllandet av kriterierna för tillgänglighetsmätningar som regleras och definieras i detta avtal, nationell lagstiftning och/eller WCAG 2.1-riktlinjen. Granskningen utförs av en extern tjänsteleverantör som anges av kunden. Kunden ansvarar för kostnaderna för denna granskning. 

    För tydlighets skull framhålls att kostnaderna för åtgärdande av fel, utelämnanden eller tillägg som hittats vid denna granskning åligger Leverantören.

    Enligt Helsingfors universitets riktlinjer kan ett eventuellt tillgänglighetsutlåtande som utarbetats av leverantören själv inte användas direkt, utan tillgänglighetsstatusen ska utvärderas av HU.

    Upphandling av applikationsutvecklingsresurs

    I anbudsinfordran för resursupphandling ska anges att applikationsutvecklarna ska ha den tillgänglighetskompetens som krävs för att säkerställa att det system som ska utvecklas uppfyller lagens krav. Se till att ansvaret för tillgänglighetskompetensen tydligt beskrivs i anbudsinfordran. Om ansvaret för tillgänglighetskompetensen inte beskrivs i anbudsinfordran, förutsätter leverantören att produktägaren är fullt ansvarig för tillgängligheten. I anbudsinfordran kan leverantören bli ombedd att ta huvudansvaret för tillgängligheten i tjänsten eller applikationen.

    Ge respons

    Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

    Hur skulle du förbättra denna instruktion?
    Tillbaka upp