Ändringar i användningen av SPPS-program på universitetets Mac-datorer

08.02.2021 - 15.23
Uppdaterad

En ny SPSS 27-programversion finns tillgänglig för universitetets Mac-datorer från och med 10.2.2021. Installera den nya versionen på din Mac-dator från universitetet på Managed Software Center. Installationen av den nya versionen innebär följande ändringar i användningen av SPSS-program:

• SPSS-programmet kommer i fortsättningen att endast fungera genom VPN-anslutning (Tunnelblick), eduroam eller fast uppkoppling (universitetets intranät) på universitetets Mac-datorer. Lokala licenser installeras inte längre på Mac-datorer som omfattas av universitetets centraliserade administration. Läs Helpdesks Tunnelblick-anvisningar.
  • Ändringen görs för att underlätta uppdateringen och administrationen av programlicenser.
  • Om det är absolut nödvändigt för dig att i fortsättningen använda SPSS-program utanför universitetet utan VPN-anslutning på din Mac-dator från universitetet, kan det möjliggöras för högst 30 dagar åt gången. Läs Helpdesks anvisningar.