Användning av Linux Cubbli 16-datorer vid universitetet upphör

26.02.2021 - 13.27
Uppdaterad

Som grund för universitetets Cubbli 16-operativsystem verkar Ubuntu 16.04 LTS, vars fem års stöd upphör i april 2021. Cubbli 16-datorer tas bort från universitetets webbregister 1.5.2021. Alla Cubbli 16-datorer, som bedömas vara användbara, uppdateras med en nyare, Ubuntu 20.04 LTS-baserad Cubbli 20.

Om du har en Cubbli 16-dator:

• Din enhet beslutar om man ska skaffa en ny dator till dig, om en dator som du använder ska uppdateras till Cubbli 20-operativsystemet eller om den ska tas ur bruk (till exempel om du använder flera datorer). Den person som svarar för utrustningsanskaffningar i din enhet berättar för dig hur du ska göra.
  • Om din dator uppdateras får du ett meddelande om detta och instruktioner från IT-centrets uppdateringsteam via e-post. Vänligen överför dina filer till exempel till din nätdisk eller en extern hårddisk före uppdateringen. Kom särskilt ihåg att kopiera din egen /home-katalog. För uppdateringen ska din dator vara uppkopplad till din campus trådbundna nätverk. Uppdateringen tar vanligtvis mindre än fyra timmar.
  • Om din dator ska bytas ut, vänta på närmare anvisningar från din enhet.
  • Läs anskaffningsanvisningar för en ny dator och återvinnings- och raderingsanvisningar för apparater vid Helsingfors universitet
  • Om du har några frågor om uppdateringen, vänligen ta kontakt via adressen: cubbli-upgrade@helsinki.f