Linux Cubbli 16 -tietokoneiden käyttö yliopistolla päättyy

26.02.2021 - 13.27
Päivitetty

Yliopiston Cubbli 16 -käyttöjärjestelmän pohjana toimii Ubuntu 16.04 LTS, jonka viiden vuoden tuki päättyy huhtikuussa 2021. Kaikkiin käyttökelpoisiksi arvioituihin yliopiston Cubbli 16 -tietokoneisiin päivitetään huhtikuun 2021 aikana uudempi, Ubuntu 20.04 LTS -pohjainen Cubbli 20. Cubbli16-koneiden päivitykset alkavat 6.4.2021 ja jatkuvat huhtikuun loppuun saakka. Cubbli 16 -tietokoneet poistetaan yliopiston verkkorekisteristä 1.5.2021.

Jos sinulla on yliopiston Cubbli16 -työtietokone:

• Yksikkösi päättää, 1. hankitaanko sinulle uusi tietokone, 2. päivitetäänkö käytössäsi olevan tietokoneen käyttöjärjestelmä Cubbli20:een vai 3. poistetaanko se käytöstä (esim. jos sinulla on useita tietokoneita käytössäsi). Yksikkösi laitehankinnoista vastaava henkilö kertoo sinulle, miten toimit.
  • Päivitys ei vaikuta kotihakemistoosi (/home) tai mahdollisiin Sudo-käyttöoikeuksiisi, ja kotihakemistossa sijaitsevat tiedostosi ovat turvassa. Sudo-käyttöoikeuksilla järjestelmäkansioihin asennetut ohjelmat lakkaavat todennäköisesti toimimasta päivityksen yhteydessä.
  • Tietokoneen käyttäjä on vastuussa omista tiedostoistaan. Siirräthän siis tiedostosi talteen esimerkiksi verkkolevyllesi tai ulkoiselle kovalevylle hyvissä ajoin ennen päivitystä. Muista kopioida varmuuden vuoksi oma /home -hakemisto. Päivittämistä varten koneesi tulee olla liitettynä kampuksesi lankaverkkoon. Aikaa päivitykseen menee yleensä alle 4 tuntia. Aloitamme yliopiston Cubbli16-tietokoneiden päivitysprosessin 6.4.2021.
  • Jos koneesi vaihdetaan uuteen, odota ohjeita yksiköltäsi.
  • Lue uuden tietokoneen hankintaohje ja laitteiden kierrätys- ja poisto-ohjeet Helsingin yliopistolla.
  • Jos sinulla on kysyttävää päivityksestä, ota yhteyttä osoitteeseen: cubbli-upgrade@helsinki.fi