Azure Virtual Desktop är tillgängligt för studenter

24.08.2023 - 11.39

Azure Virtual Desktop (AVD) är ett Windows-fjärrskrivbord med vilket de studerande kan använda universitetets tjänster och applikationer samt hantera sina egna filer var som helst. Allt man behöver för att använda tjänsten är en internetuppkoppling och en modern webbläsare eller ett klientprogram. IT-centret lanserade tjänsten AVD för studenter i början av mars 2023.

Med AVD kan de studerande också använda en del av it-stationernas applikationer på sina egna datorer (bl.a. SPSS, Stata, Atlas.TI, R for Windows och andra programvaror som lämpar sig för studie- och forskningssyften).

För universitetets personal är den primära fjärrskrivbordstjänsten VDI-skrivbordet. Om du vill veta mer om fjärrskrivbordet Azure Virtual Desktop för universitetsstuderande och se hur tjänsten stöder undervisningen, kan du begära rättigheter från IT-Helpdesk (läs även IT-Helpdesks anvisningar för Azure Virtual Desktop):