Driftsavbrott på grund av Windows 10-versionsuppdatering

05.09.2017 - 14.18
Uppdaterad

IT-centret uppdaterar operativsystemet Windows 10 till nyare version (Feature Update) på universitetets datorer. Uppdateringen gäller de datorer med operativsystemet Windows 10 som IT-centret underhåller centraliserat.

IT-centret provar på ett nytt sätt att dela ut uppdateringen till datorerna. Utdelningen sker i faser, och de första uppdateringarna delas ut i september.

Du kan själv bestämma när din dator installerar uppdateringen. Att installera uppdateringspaketet tar 1–1,5 timmar. Under installationen kan du inte använda datorn.

Software Center meddelar när uppdateringen finns på din dator och är färdig att installeras. Kontrollera att datorn är ansluten till universitetets nät med nätverkskabel, spara dina oavslutade arbeten och stäng alla aktiva program innan du startar installationen

Se detaljerade instruktioner på webbplatsen Helpdesk.

Uppdateringen förbättrar kompatibiliteten mellan olika applikationer, den allmänna funktionssäkerheten samt batterianvändningen. Uppdateringen medför inga stora förändringar för användaren.

Vi tar gärna emot feedback på hur uppdateringen gick. Fyll i responsblanketten och hjälp oss att förbättra vår service!