Helsingfors universitets datasäkerhetstest tas i bruk stegvis för examensstuderande i början av februari 2022

15.12.2021 - 10.47
Uppdaterad

Helsingfors universitets tas i bruk stegvis för alla kandidat-, magister- och licentiatstuderande samt doktorander i början av februari 2022. Målet med datasäkerhetstestet är att förbättra universitetssamfundets förmåga och färdigheter att skydda sig mot datasäkerhetshot. Genom det årligen återkommande kortfattade testet upprätthåller du dina egna kunskaper om datasäkerheten och uppmärksammar rätt praxis för datasäkerheten.

Alla studerande gör inte testet samtidigt. Tiderna för att genomföra testet har fördelats över året från och med tidpunkten för lanseringen. Tiden för genomförandet bestäms utgående från användarnamnet. Du kommer att meddelas om din tid per e-post två månader före testets förfallodatum. Om du inte gör testet före utsatt tid, spärras ditt användarnamn.

Vad är Helsingfors universitets datasäkerhetstest?

• Alla kandidat-, magister- och licentiatstuderande samt doktorander kommer framöver att göra datasäkerhetstestet varje år.
  • Testet tar bara cirka 15 minuter av din tid.
  • Datasäkerhetstestet görs i universitetets Moodle-inlärningsmiljö.
  • En länk till testet kommer att läggas till Instruktioner för studerande i början av februari 2022.