HUPnet ersätts stegvis med ett nytt gästnätverk

19.12.2018 - 14.08
Uppdaterad

Som en del av reformen av de trådlösa gästnätverken ersätts HUPnet 2019 stegvis med ett nytt gästnätverk. Avvikande från tidigare meddelanden förskjuts begränsningen av användningen av HUPnet till 1.2.2019 varefter inloggningen i HUPnet enbart kan göras med användaruppgifterna för HUPnet.

Centret för informationsteknik genomförde en användarenkät med anknytning till HUPnet i november. Utgående från svaren fäster vi vid reformen av gästnätverken särskild uppmärksamhet vid hörbarheten och leveranssäkerheten av det mer datasäkra eduroam-nätet. Vi kommer att informera medarbetare och studerande vid universitet om reformen allt eftersom den framskrider.

Vi rekommenderar av datasäkerhetsskäl att eduroam-nätverket används. Eduroam föreslås automatiskt när du befinner dig i ett läge där du har tillgång till ett nätverk. Eduroam används även internationellt vid flera samarbetsuniversitet och -högskolor, där universitetets studerande och medarbetare kan logga in med de inloggningsuppgifter som de använder vid sitt eget universitet.

Allt som allt besvarade 1230 medarbetare och studerande HUPnet-kundenkäten – varmt tack till alla som svarade!