Lainaa läppäri kätevästi Infokeskuksen Läppärilainaamosta 3.4. alkaen!

03.04.2023 - 14.37

IT-centret testar en ny utlåningstjänst för bärbara datorer vid Infocentrum i Vik från och med den 3 april 2023. Laptoputlåningen betjänar universitetets examensstuderande och personal under öppettiderna för Infocentrum i Vik (mån–tor 7.45–20, fre 7.45–18, lör 10–16) i husets entré. Du kan låna en bärbar Lenovo-dator från laptoputlåningens automat i fyra timmar åt gången.

IT-centret testade ursprungligen laptoputlåningstjänsten på campus Aleksandria i centrum. I framtiden kommer laptoputlåningen att ersätta IT-stationerna med stationära datorer, vilket möjliggör flexibel användning av lånedatorerna på universitetets campus.

• Laptoputlåningens bärbara Lenovo-datorer är avsedda för gemensam användning och motsvarar i fråga om programvara de nuvarande IT-stationerna.
  • Man kan till exempel skriva en elektronisk tentamen på en lånedator.
  • En lånedator kan också användas för undervisning. Kontakta IT-Helpdesk om din lånade bärbara dator inte har de program som behövs för kursen:

Användning av laptoputlåningen:

• Du behöver ett identitetskort för att låna. Exempelvis ett utskriftskort, ett HRT-kort eller universitetets personalkort/passernyckel passar bra för laptoputlåningen. Använd inte din smarttelefon som identitetskort.
  • Du behöver också ditt användarnamn vid universitetet och din mobiltelefon. När du använder utlåningen för första gången ska du registrera ditt identitetskort och ditt användarnamn vid universitetet i utlåningen. När du lånar behöver du bara ditt identitetskort och den pinkod som utlåningen skickar till dig.
  • Du kan låna en bärbar dator i fyra timmar åt gången. När du lämnar tillbaka datorn, kom ihåg att koppla den till uttaget i facket för laddning. De bärbara lånedatorerna fungerar på hela campuset i Vik.

Närmare anvisningar för registrering, lån och returnering finns på laptoputlåningens pekskärm och bredvid skärmen. Välkommen att låna en bärbar dator från Infocentrum!