Omfattande avbrott i datatrafiken vid centrumcampus den 21.4.2020

16.04.2020 - 10.54
Uppdaterad

Universitetets datatrafiknätverk vid centrumcampus kommer att ha ett omfattande avbrott under tisdagen den 21.4.2020. Avbrottet tajmas i huvudsak till kl. 8–11, och det berör alla byggnader och enheter vid centrumcampus. Avbrott och tröghet kan fortfarande förekomma i datatrafiknätverket vid universitetets centrumcampus på grund av uppföljande servicearbete både den 21.4. kl. 11–21 samt under dagarna efter avbrottet.

Avbrottet beror på förnyelsearbetet av universitets basnätverk, under vilket centret för informationsteknik under år 2020 förbättrar driftsäkerheten och prestandan hos Helsingfors universitets datatrafiknätverk.

Under avbrottet tisdagen den 21.4.2020:

• Varken de trådlösa eller de fasta förbindelserna inom universitetet fungerar inom hela centrumcampus kl.8-11. Också vid övriga campus kan det förekomma korta avbrott och långsamma förbindelser på grund av förnyelsearbetena.
  • Efter avbrottet utför vi uppföljande servicearbeten på basnätverket den 21.4. kl. 11–21 samt vid behov under påföljande dagar. Under den tiden kan det förekomma korta avbrott och långsamma förbindelser vid centrumcampus.
  • Under avbrottet fungerar inte distansanvändning av datorer i campusutrymmena
  • Om du arbetar vid centrumcampus under avbrottet kan du till exempel använda din telefons hotspot-funktion och Open VPN-anslutningen för att koppla din dator till nätet. Läs Helpdesks OpenVPN-anvisningar.
  • Om du ännu den 23.4.2020 upptäcker problem, vänligen anmäl detta till oss: helpdesk@helsinki.fi

Håll dig uppdaterad om universitetets IT-ärenden genom att följa oss på Twitter @IT_HelsinkiUni!