Päivitä Windows 10 uuteen versioon

19.01.2021 - 15.24
Päivitetty

Yliopiston henkilökunnan Windows 10 -tietokoneiden käyttöjärjestelmät on päivitettävä uuteen Windows 10 1909-versioon, koska edellisten versioiden tuki on päättymässä. Saat päivityksestä ilmoituksen Windows 10 -koneellasi, kun se on saatavilla. Jos et käynnistä päivitystä ilmoituksen saatuasi, se on ilmoituksen jälkeen asennettavissa Software Centerissä.

Asenna päivitys hyvissä ajoin ennen päivitysilmoituksessa näkyvää määräpäivää. Päivitys onnistuu kätevästi myös etätöissä kotona, etkä tarvitse asennukseen VPN-yhteyttä. Päivitys on suuri, etkä sen aikana voi käyttää konettasi, joten suosittelemme, että käynnistät sen työpäivän päätteeksi saatuasi päivitysilmoituksen Windows 10 -työtietokoneellasi.

• Aloita päivitys työpäivän päätteeksi, kun olet saanut siitä ilmoituksen tietokoneellasi. Päivitys kestää laitteestasi riippuen noin 60–120 min, mutta se saattaa kestää pidempäänkin. Lue Helpdeskin Windows 10 -versiopäivitysohjeet.
  • Ennen kuin aloitat päivityksen, varmista, että olet tallentanut työsi ja kytkenyt tietokoneesi verkkovirtaan.
  • Päivityksen aikana näytöllä näkyy erilaisia näkymiä ja näyttö saattaa pimetä pitkäksikin aikaa. Päivitys asentuu silti taustalla. Päivitys on valmis, kun näet perustaustakuvalla varustetun Windows 10 -kirjautumisnäkymän näytölläsi.
  • Uusiin yliopiston tietokoneasennuksiin ja uudelleenasennuksiin Windows 10 1909 -versio tulee valmiiksi asennettuna.

Uutta Windowsissa:

• Tietoturvaparannuksia
  • Parempi suorituskyky
  • Graafisia uudistuksia (mm. vaalea käyttöliittymäteema, uusia emojeita ja hieman uudistettu aloitusvalikko).
  • Joitain aiempien Windows 10 -versioiden toimintoja on poistettu, lisätietoa Microsoftin sivuilta.