Uppdatera till en ny version av Windows 10

19.01.2021 - 15.24
Uppdaterad

Den nya Windows 10-versionen (1909) är nu tillgänglig för universitetspersonalens datorer i Software Center. Uppdateringen måste genomföras eftersom supporten för de tidigare versionerna kommer att upphöra. Installera uppdateringen i god tid före det datum som syns i uppdateringsmeddelandet. Man kan också behändigt genomföra uppdateringen om man distansjobbar hemma. Uppdateringen är stor och därför rekommenderar vi att du startar den vid slutet av dagen efter att du har fått uppdateringsmeddelandet på din arbetsdator.

IT-centret genomför uppdateringarna centraliserat under vintern och våren 2021 på universitetets Windows-datorer som ännu inte har uppdaterats

• Inled uppdateringen vid slutet av dagen efter att du har fått ett meddelande om detta på din dator. Beroende på din enhet tar uppdateringen cirka 60–120 minuter, men den kan också ta längre tid. Läs Helpdesks instruktioner om uppdateringen av Windows 10-versioner.
  • Innan du inleder uppdateringen försäkra sig om att du har sparat ditt arbete och kopplat din dator till nätströmmen.
  • Medan uppdateringen pågår syns på skärmen olika vyer. Uppdateringen är färdig när du ser Windows 10-inloggningsvyn på din skärm.
  • Windows 10 1909-versionen är förinstallerad på universitetets nya datorinstallationer och återinstallationer.

Nytt i Windows:

• Datasäkerhetsförbättringar
  • Bättre kapacitet
  • Grafiska förnyelser (bl.a. ett ljust användargränssnittstema, nya emojier och en något förnyad startmeny).
  • Några funktioner från de tidigare Windows 10-versioner har tagits bort, mer information på Microsofts webbplats.