Palautamme tulostuspalvelua toimintaan – päivitä Windows 10 -koneesi

16.08.2021 - 09.21

Palautamme Microsoftin haavoittuvuuden vuoksi pois käytöstä ollutta yliopiston Windows 10 -tietokoneiden tulostuspalvelua takaisin toimintaan Microsoftin julkaiseman päivityksen myötä. Päivitys tulee saataville yliopiston Windows 10 -koneille asteittain maanantaista 16.8.2021 alkaen.

• Saat päivityksestä ilmoituksen Windows 10 -koneellasi, kun se on saatavilla. Asenna päivitys heti ilmoituksen saatuasi, jotta saat yliopiston tulostuspalvelun takaisin käyttöösi. Päivitys edellyttää VPN-yhteyttä – lue IT-Helpdeskin VPN-ohjeet.
  • Voit nopeuttaa tulostuspalvelun palautumista Windows 10 -koneellasi seuraavasti (edellyttää VPN-yhteyttä):

1. Mene tietokoneesi itsepalvelu-sivulle.

2. Valitse kohta ”Hallinnoi tietokoneitasi”.

3. Avaa ”Valitse toiminto” -valikko.

4. Valitse ”Refresh SCCM policies” -vaihtoehto ja odota, kunnes asetukset ovat päivittyneet koneellesi. Asetusten asentuminen vie hetken.

• Ennen päivityksen asentamista voit omalla yliopiston Windows 10 -työtietokoneellasi väliaikaisesti kytkeä tulostuksen päälle tunniksi tai kymmeneksi minuutiksi kerrallaan tietotekniikkakeskuksen toteuttaman ratkaisun myötä. Lue tarkemmat ohjeet edellisestä tulostuskatkoa koskevasta tiedotteesta.

Microsoftin julkaisema päivitys ei kokonaisuudessaan ratkaise haavoittuvuuden aiheuttamaa tietoturvaongelmaa, ja olemme siksi tiukentaneet yliopiston Windows 10 -tietokoneiden tulostusta koskevia käytäntöjä. Muutosten myötä tulostamisessa voi erityistilanteissa ilmetä ongelmia. Yliopiston IT-Helpdesk auttaa ongelmatilanteissa:

Pahoittelemme Microsoftin haavoittuvuudesta yliopistolaisille aiheutunutta haittaa.