16.08.2021 - 09.24
Utskriftstjänsten för universitetets Windows 10-datorer, som varit ur bruk på grund av en sårbarhet hos Microsoft, tas i bruk igen efter en Microsoft-uppdatering. Uppdateringen blir tillgänglig för universitetets Windows 10-datorer stegvis från och med måndagen den 16 augusti 2021.
- Din Windows 10-dator meddelar om uppdateringen när den är tillgänglig. Installera uppdateringen så fort du får meddelandet för att kunna börja använda universitetets utskriftstjänst igen. Uppdateringen kräver en VPN -anslutning – läs IT Helpdesk VPN -instruktioner.
- Innan du installerar uppdateringen kan du tillfälligt aktivera utskriften för en timme eller tio minuter i taget på din Windows 10-dator tack vare en lösning som ordnats av IT-centret. Läs närmare anvisningar i vårt tidigare meddelande om avbrottet i utskriften.
Microsofts uppdatering löser inte helt det datasäkerhetsproblem som sårbarheten orsakar, och vi har därför skärpt rutinerna för utskrift från universitetets Windows 10-datorer. Till följd av förändringarna kan problem med utskrifterna förekomma i specialfall. Universitetets IT-Helpdesk hjälper till vid problem:
- Chatt (vardagar 9–15): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn (vardagar 9–15): 029 41 55555 (lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi
Vi beklagar de olägenheter som sårbarheten hos Microsoft har orsakat vid universitetet.