Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Päivitetyissä ohjeissa on listattu ohjeet, joiden päivitykset vaikuttavat oleellisella tavalla ohjelmien tai palveluiden käyttöön ja käyttäjien toimintaan. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti ohjeisiin pienempiä päivityksiä, tarkennuksia ja korjauksia, joita tähän ei ole listattu. Sivulta löydät myös tietoa ajankohtaisista IT-asioista sekä vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi näytämme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uudet ohjeet
- Päivitys Windows 11 -versioon
- Keskitetysti hallinnoidut mobiililaitteet - usein kysytyt kysymykset
- Yliopistolaisen tietoturvatesti
Päivitetyt ohjeet
Päivitetyissä ohjeissa on listattu ohjeet, joiden päivitykset vaikuttavat oleellisella tavalla ohjelmien tai palveluiden käyttöön ja käyttäjien toimintaan. Näiden lisäksi teemme jatkuvasti ohjeisiin pienempiä päivityksiä, tarkennuksia ja korjauksia, joita tähän ei ole välttämättä listattu.
Ajankohtaista
Unitube-palveluun tulossa monikielinen tekstitysmahdollisuus
Unitube-videopalvelussa on käyttökatko keskiviikosta perjantaihin 2.–4.7.2025. Katko koskee koko palvelua eli Unitube-salien ja -studioiden Unitube-tallennusta ja suoratoistoa, Unitube-lataamopalvelua sekä Helsinki.fi-sivuston Unitube-videokatsomoa. Päivityksen myötä Unitubeen tuodaan parannuksia ja uusia toiminnallisuuksia. Tärkeimpänä näistä on mahdollisuus lisätä videolle tekstitys useammalla kielellä (suomi, ruotsi, englanti), ja tilata niistä valmiiksi tekoälyn luoma pohjakäännös. Lue katkosta lisää Flammasta (vaatii kirjautumisen) ja tutustu monikieliseen tekstitysmahdollisuuteen IT-Helpdeskin ohjeessa.
Kirjaudu yliopiston Zoomiin ja ota kaikki palvelun toiminnot käyttöösi – käyttämättömät tilit poistetaan vuoden 2025 kesällä
Tiesithän, että kirjautumalla yliopiston käyttäjätunnuksellasi Zoomiin saat kaikki yliopiston Zoom-palvelun ominaisuudet käyttöösi? Palveluun kirjautuminen kannattaa myös laajempien kokousten turvatoiminnallisuuksien vuoksi. Tietotekniikkakeskus poistaa vuoden 2025 kesän mittaan käytöstä sellaiset yliopiston Zoom-palvelun tilit, joille ei ole kirjauduttu vuoden 2024 jälkeen. Passiiviset Zoom-tilit poistetaan tietoturvasyiden vuoksi. Lue lisää Flamman tiedotteesta (vaatii kirjautumisen).
IT-Helpdeskin ohjesivuston kuukausiraportti jää kesätauolle - seuraava raportti julkaistaan syyskuussa
Heinä- ja elokuun kävijätiedot sekä uudet ja päivitetyt ohjeet julkaistaan syyskuun alussa. IT-Helpdeskin ohjesivuston ylläpito toivottaa aurinkoista kesää kaikille!
Kuukauden vinkit
Windows 11 -päivitykset tulevat tarjolle vuoden 2025 kesällä – asenna päivitys itsellesi sopivaan aikaan
Windows 11 -käyttöjärjestelmä asennetaan vuoden 2025 kesän ja syksyn mittaan kaikille niille yliopiston henkilöstön Windows 10 -tietokoneille, joille päivityksen voi asentaa. Microsoft lopettaa Windows 10 -käyttöjärjestelmän tuen vuoden 2025 lokakuussa. Voit lukea lisää päivityksistä Flammasta (vaatii kirjautumisen) ja ohjeet päivityksen tekemiseen löydät IT-Helpdeskin ohjeesta.
Tilastoja kesäkuulta 2025
IT-Helpdeskin ohjesivuston viisi luetuinta ohjetta kesäkuussa 2025:
- Opiskelijan käyttäjätunnuksen aktivointi (926 kävijää).
- Microsoft 365 -palvelut (757 kävijää).
- Salasanan vaihtaminen verkossa (755 kävijää).
- Käyttäjätunnukset (745 kävijää).
- EduVPN Helsingin yliopistolla (516 kävijää).
- IT-ohjeiden katselukertoja oli kesäkuussa 38 888 kertaa.
- Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita kesäkuussa 11 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä kesäkuussa 3 555 kertaa.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli toukokuussa 3 922 kappaletta.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?