Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi näytämme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.
Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Kieliversiot lisäämme kehitysvaiheen jälkeen. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.
Uusia IT-ohjeita
Uudet ja päivitetyt ohjeet
- Uusi ohje: Etätukipalvelu BeyondTrust (Mac)
- Uusi ohje: Tuoteomistajan saavutettavuusohjeet
- Uusi ohje: Saavutettavuustestaus ruudunlukijoilla
- Päivitetty ohje: Etätukipalvelu BeyondTrust
- Päivitetty ohje: Umpio-tallennustila
- Päivitetty ohje: Yliopiston PowerPoint ja Word-pohjien käyttäminen sovelluksissa
Etkö löytänyt apua ongelmaasi?
IT-Helpdeskin ohjesivuston ohjeet kirjoitetaan tietotekniikkakeskuksen Tietotekniikan viestintä -ryhmässä. Ohjeisiin liittyvää palautetta voit antaa jokaisen ohjeen lopussa olevan palautelinkin kautta. Huomaa, että sitä kautta annettu palaute ei siirry IT-Helpdeskin työjonoon. Jos siis tarvitset henkilökohtaista neuvontaa, ole suoraan yhteydessä IT-Helpdeskiin.
Voit kertoa meille vanhentuneista tai epäselvistä ohjeista ja vaikkapa toiveestasi saada joku tietty ohje myös jollekin toiselle käyttöjärjestelmälle. Ota kuitenkin huomioon, että ohjeita julkaistaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, Windowsille ja Maceille, iOS-laitteille ja Android-laitteille. Korjauksia ja parannuksia teemme mahdollisuuksien mukaan, mutta asetamme etusijalle ohjeet, joita käytetään eniten tai jotka hyödyttävät mahdollisimman monia yliopistolaisia.
Jos annat palautetta tietystä ohjeesta, muista, että sinua ja meitä hyödyttää kaikkein eniten, että kerrot mahdollisimman tarkasti sen kohdan ohjetta, jota et ymmärtänyt. Kuvaile yksityiskohtaisesti, oliko ohjeen rakenne epäselvä, etkö ymmärtänyt käytettyjä termejä tai oliko esimerkiksi ohjeen kuva jostain ohjelman vanhasta versiosta. Näin voimme varmistaa, että saamme ohjeen muokattua kaikkia parhaiten palvelevaan muotoon.
Kerro myös, jos et löytänyt haulla ohjetta. Kerro mitä hakusanaa käytit ja mitä yritit löytää. Tarkkojen tietojen avulla pystymme kehittämään hakukoneen osumatarkkuutta.
Kun jätät palautetta ohjeista, jätä yhteystietosi. Usein ohjeen korjaaminen vaatii lisätietoja ongelmasta. Jos emme saa niitä, emme voi korjata ohjettakaan. Muissa kuin aivan pienissä virheissä toivomme tietoa esimerkiksi siitä, käytitkö kotikonetta vai yliopiston konetta, mitä selainta tai ohjelmaa käytit tai käytitkö jotain vpn-yhteyttä. Voit toki antaa palautteen nimettömänäkin, mutta silloin emme välttämättä pysty toistamaan ongelmaa ja korjaamaan ohjetta.
Jos et löydä ohjeista apua ongelmaasi, IT-asioissa neuvontaa antaa IT-Helpdesk. Saat siihen yhteyden chatillä, puhelimella tai sähköpostilla. Ole akuuteissa IT-ongelmissa aina yhteydessä IT-Helpdeskiin.
Tilastoja
- IT-ohjeiden katselukertoja marraskuussa 2023 oli 49 399 kertaa.
- Ohjesivujen kautta on annettu marraskuun aikana palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita 17 kertaa.
- IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä marraskuussa 4 484 kappaletta.
- IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli marraskuussa 4 061 kappaletta.
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?