IT-ohjesivuston kuukausiraportti - tammikuu 2025

Category
IT-ohjesivuston kuukausiraportti - tammikuu 2025

Helpottaaksemme uusien IT-ohjeiden löytämistä olemme koonneet tälle sivulle linkit edellisessä kuussa kirjoitettuihin uusiin IT-ohjeisiin sekä ohjeisiin, joihin on tehty laajoja päivityksiä. Sivulta löydät myös ajankohtaisia vinkkejä, jotka helpottavat työskentelyäsi. Lisäksi kerromme yleistä tilastotietoa ohjesivuston ja IT-Helpdeskin käytöstä.

Sivu on toistaiseksi vain suomeksi ja kehitämme sen sisältöä käyttäjien toiveiden perusteella, joten annathan palautetta sivun alalaidan palautepainikkeen kautta. Huomioithan, että palautelomakkeen kautta emme tarjoa neuvontaa.

Päivitetyt ohjeet

 

Ajankohtaista

Uudistuksia Helsingin yliopiston IT-palveluissa 2025

Windows 11 henkilökuntakoneille kevään ja kesän 2025 aikana

Maaliskuusta 2025 eteenpäin uusille yliopiston henkilökunnan Windows-koneille esiasennetaan Windows 11 -käyttöjärjestelmä. Windows 11 asennetaan vuoden 2025 kevään ja kesän aikana myös niille jo käytössä oleville yliopiston Windows 10 -tietokoneille, joille päivityksen voi asentaa. Windows 11 tulee käyttöön kaikille yliopiston Windows-tietokoneille, koska Microsoft lopettaa Windows 10 -tuen lokakuussa 2025. Testaamme ja päivitämme IT-Helpdeskin ohjesivuston ohjeet vastaamaan uudistuksen myötä oleellisilta osilta Windows 11 -käyttöjärjestelmää. Lue lisää Flammasta (vaatii kirjautumisen).

Mobiililaitteiden hallinta -projekti

Mobiililaitteiden käyttökokemuksen, tietosuojan ja tietoturvan, käyttöönoton sekä elinkaaren hallinnan parantamiseen tähtäävä Mobiililaitteiden hallinta -projekti on pilottinsa loppuvaiheessa. IT-Helpdeskin ohjetuotanto on ollut tiiviisti mukana testaamassa Android- ja iOS-laitteiden käyttöönottoa sekä tuottamassa ohjeistusta niiden käyttöönottoon. Ohjeet julkaistaan IT-Helpdeskin ohjesivustolla kun projekti siirtyy pilotista tuotantoon. Seuraa tiedotusta projektin valmistumisesta ja lue lisää projektista Flammasta (vaatii kirjautumisen).

Monivaiheisen tunnistautumisen (MFA) käyttö laajenee yliopistolla 25.3.2025 alkaen

Monivaiheinen tunnistautuminen (Multifactor Authentication, MFA) otetaan käyttöön lähes kaikissa yliopiston verkkopalveluissa 25.3.2025 alkaen. Samaan aikaan MFA:n käyttö laajenee koskemaan kaikkia yliopiston käyttäjäryhmiä. IT-Helpdeskin ohjesivuston MFA-ohjeet tullaan samalla testaamaan ja päivittämään vastaamaan uudistettuja MFA-käytäntöjä. Lue lisää MFA:n käyttöä koskevista uudistuksista ja niiden taustoista Flammasta (vaatii kirjautumisen).

 

Vinkkejä

Päivitä Lenovo-koneesi Lenovo Commercial Vantage -ohjelmalla

Lenovo Commercial Vantage -ohjelmalla pääset mm. tarkastelemaan Lenovo-koneen asetuksia sekä päivittämään ajureita. Ajurien päivittäminen on helpompia tapoja yrittää korjata ilmaantuneet ongelmatilanteet sekä ennaltaehkäistä joidenkin ongelmatilanteiden synty kokonaan. Varmistaaksesi mahdollisimman sujuvan toiminnan Lenovo-koneellesi, on suositeltavaa ajaa Lenovo Commercial Vantage -ohjelman päivitykset koneellesi noin kerran kuukaudessa. Lisätietoa ohjelman käytöstä ja muita hyödyllisiä vinkkejä Lenovo-koneiden käyttöön löydät IT-Helpdeskin Lenovo-koneita ja niiden ongelmatilanteita koskevasta ohjeesta.

Eduroam-ongelmatilanteissa lataa uusi eduroam-asennusprofiili

Yliopiston sisäisten eduroam-yhteyksien kirjautumispalvelut uudistuivat vuoden 2024 keväällä siten, että palveluun on kirjauduttava koko tunnuksella @helsinki.fi -päätteisenä muodossa rkeskiva@helsinki.fi. Myös yliopiston ulkopuoliset eduroam-yhteydet siirtyivät uuteen kirjautumispalveluun 21.1.2025 alkaen. Lisätietoja Flamman uutisesta (vaati kirjautumisen).

Hae uusi eduroam-asetusprofiili alla olevien ohjeiden mukaisesti

Always on VPN (AoVPN)

Jos sinulla on käytössäsi Helsingin yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleva Windows-kone, Always on VPN (AoVPN) on kätevä apuväline yhdistää kone yliopiston verkkoon turvallisesti yliopiston ulkopuolelta. Sen etuja ovat mm. automaattinen käynnistyminen kun kone ei ole jo valmiiksi HY:n verkossa sekä koti- ja ryhmälevyjen ilmestyminen käyttöön automaattisesti. Lue lisää AoVPN:stä ja sen käyttöönotosta IT-Helpdeskin ohjeesta.

 

Tilastoja 01/2025

IT-Helpdeskin ohjesivuston viisi luetuinta ohjetta tammikuussa 2025:

  1. Käyttäjätunnukset (2 964 kävijää).
  2. Eduroam-verkon asennus ja käyttö Maceilla (2 624 kävijää).
  3. Langattomat verkot Helsingin yliopistolla (2 032 kävijää).
  4. Opiskelijan käyttäjätunnuksen aktivointi (1 566 kävijää).
  5. User accounts (1 416 kävijää).
  • IT-ohjeiden katselukertoja oli tammikuussa 67 936 kertaa.
  • Ohjesivujen kautta on annettu palautteita, korjausehdotuksia tai ohjetoiveita tammikuussa 24 kertaa.
  • IT-Helpdeskiin lähetettiin tukipyyntöjä tammikuussa 5 708 kertaa.
  • IT-Helpdeskin ratkaisemia tukipyyntöjä oli tammikuussa 5 137 kappaletta.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös