Tietotekniset haasteet ratkeavat usein helpoiten hyvillä ohjeilla. Niihin tutustuminen kannattaa aina.
Tälle sivustolle on koottu hyvä valikoima ohjeita yliopiston yleisimpien sovellusten ja palveluiden käytöstä. Yksinkertaisella hakusanalla (esim. eduroam, outlook) saat hausta parhaat osumat nopeiten.
Toivomme palautteita ohjeista! Jokaisen ohjesivun alareunassa on linkki palautelomakkeeseen.
Pikaohje
Sisällysluettelo
Infopalkit
Helpdeskin ohjeissa on tavallisen tekstin seassa infopalkkeja, joilla on merkitty erilaisia sisältöjä:
Info
Vihreä palkki korostaa olennaista osaa tai yleistä huomiota ohjeessa.
Tärkeä
Oranssi palkki kiinnittää huomiosi johonkin ohjeen kannalta tärkeään asiaan.
Varoitus
Punainen on varoitus. Erityistilanteessa käytettävä huomiopalkki. Kiinnitä tähän erityistä huomiota!
Lisätietoa
Sininen palkki kertoo, että lisätietoa / muuta tietoa on saatavilla jossain muualla (yleensä linkki toiseen palveluun).
Ohjeita muualla
Opiskelijan digitaidot -opintokokonaisuuden oppimateriaalissa esitellään laajemmin yliopiston tietoteknistä ympäristöä ja ohjelmien käyttöä. Vaikka Opiskelijan digitaidot on ensisijaisesti suunnattu opiskelijoille, se sisältää hyödyllistä tietoa kaikille yliopistolaisille.
Joskus ohjeistus ei riitä
Jos ohjeistus on epäselvää, tai olet epävarma jostain asiasta, ota yhteyttä IT-Helpdeskiin. Yhteystiedot löytyvät jokaisen ohjeen perästä, sivun alareunassa olevassa palkista. Tietotekniikkakeskus antaa neuvontaa puhelimitse, sähköpostitse, chatilla ja kasvokkain.
Tarkka ohje
Video-ohje
Sisällysluettelo
Helpdeskin esittelyvideo
Marraskuu 2021, Tietotekniikan viestintä
Haun rajaaminen
Etkö löydä sopivaa ohjetta? Kokeile haun rajaamista asiasanoilla.
Tammikuu 2022, Tietotekniikan viestintä
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?