Tähän ohjeeseen on koottu tietoa, mitä tulee huomioida ennen yliopiston käyttäjätunnuksen päättymistä.
Tarvittaessa kannattaa ottaa yhteyttä IT-Helpdeskiin.
Pikaohje
Käyttäjätunnuksen päättyminen ja sen vaikutukset
Opiskelijoiden käyttäjätunnukset ovat voimassa läsnäolosta riippuen lukukauden tai lukuvuoden kerrallaan.
- lukuvuodeksi tai kevätlukukaudeksi ilmoittautuneilla 30.9. saakka
- syyslukukaudeksi ilmoittautuneilla 31.1. saakka
Valmistuminen kesken lukukauden ei lopeta käyttäjätunnuksen voimassaoloa. Jos esimerkiksi valmistut lokakuussa, käyttäjätunnuksesi pysyy voimassa tammikuun loppuun asti.
Käyttäjätunnuksen päätyttyä kirjautuminen yliopiston verkkopalveluihin (esim. tietotekniikkatilojen työasemat, sähköposti, Sisu yms.) ei enää onnistu.
Umpeutuneen käyttäjätunnuksen sähköpostiosoitteeseen lähetetyt viestit eivät mene perille, vaan palautuvat lähettäjälle varustettuna englanninkielisellä virheilmoituksella, jossa kerrotaan, ettei kyseistä sähköpostiosoitetta ole olemassa. Myöskään sähköpostin uudelleenohjaus yliopiston ulkopuoliseen osoitteeseen ei valtuuden umpeuduttua ole mahdollista.
Käyttäjätunnukseen liittyviä tietoja, kotihakemistojen tiedostoja sekä sähköposteja säilytetään vuoden verran käyttövaltuuden umpeutumisen jälkeen. Tämän jälkeen sähköpostit sekä kotihakemiston tiedostot poistetaan.
Tiedostojen kopiointi kotihakemistosta
Kotihakemistossa olevat tiedostot on kätevintä kopioida muistitikulle tai levylle tietotekniikkatilojen tietokoneilla.
Kotihakemiston tiedostoihin pääsee myös käsiksi yliopiston ulkopuolelta käyttämällä VPN-yhteyttä ja liittämällä oman kotihakemiston omaan koneeseen.
Unix-järjestelmän kotihakemistosta tiedostot voidaan siirtää käyttäen SFTP-tiedonsiirto-yhteyttä.
Uuden sähköpostiosoitteen ilmoittaminen
Hyvissä ajoin ennen yliopiston sähköpostiosoitteen vanhentumista kannattaa ilmoittaa uusi osoite sitä tarvitseville. Tämän jälkeen voi sähköpostin viimeisten voimassoloviikkojen ajan ohjata yliopiston osoitteeseen tulevat viestit uuteen osoitteeseen, ja seurata viesteistä, ketkä vielä käyttävät yliopiston osoitetta ja ilmoittaa heille uusi osoite vielä erikseen.
Henkilöstön on sähköpostien uudelleenohjauksessa huomioitava myös virkasähköpostia koskeva säännöt (Flammassa).
Sähköpostien talteenotto
Yliopistoaikana kertyneet sähköpostit kannattaa ottaa talteen ennen käyttäjätunnuksen umpeutumista, sillä tämän jälkeen postin lukeminen ei enää onnistu.
Henkilökuntaan kuuluvat saavat kopioida talteen vain henkilökohtaisia asioita koskevat sähköpostit: virkasähköpostien välittäminen yliopiston ulkopuoliseen sähköpostiosoitteeseen on kielletty.
A: Sähköpostien siirto toiseen sähköpostiin
Jos haluat siirtää yliopiston sähköpostit toiselle yliopiston ulkopuoliselle sähköpostitilille niin että viestit ovat normaalisti käytettävissä, luo sähköpostiohjelmaan (esim. Outlook) tili sekä yliopiston postille että toiselle sähköpostille (esim. Gmail). Kun molemmat tilit on luotu, kopioi yliopiston postipalvelimella olevat viestit toisen postitilin kansioon.
B: Sähköpostien siirto omalle koneelle
Jos käytössä on henkilökohtainen tietokone, asenna ensin koneelle joku sähköpostiohjelma (esim. Thunderbird, Outlook) ja luo ohjelmaan tili yliopiston postille. Kopioi sitten viestit ohjelman paikallisiin kansioihin (Local folders). Näin viestit ovat tallessa tietokoneen kovalevyllä ja niitä voi helposti selata postiohjelmalla.
Alumnisähköposti
Valmistuttuasi Helsingin yliopistosta tai työsuhteen päättyessä päättyy myös oikeutesi helsinki.fi-sähköpostiosoitteen käyttöön.
Voit ottaa tilalle alumnisähköpostiosoitteen, joka on muotoa etunimi.sukunimi@alumni.helsinki.fi. Huomaa, että alumnisähköpostiosoite on ohjausosoite. Se ei sisällä sähköpostilaatikkoa, eivätkä vanhat sähköpostisi välity sinne automaattisesti.
Tarkka ohje
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?