Käyttäjätunnuksen voimassaolon päättyminen

Tähän ohjeeseen on koottu tietoa, mitä tulee huomioida ennen yliopiston käyttäjätunnuksen päättymistä.

Tarvittaessa kannattaa ottaa yhteyttä IT-Helpdeskiin.

Käyttäjätunnuksen päättyminen ja sen vaikutukset

Opiskelijoiden käyttäjätunnukset ovat voimassa läsnäolosta riippuen lukukauden tai lukuvuoden kerrallaan.

• lukuvuodeksi tai kevätlukukaudeksi ilmoittautuneilla 30.9. saakka
    • syyslukukaudeksi ilmoittautuneilla 31.1. saakka

Valmistuminen kesken lukukauden ei lopeta käyttäjätunnuksen voimassaoloa. Jos esimerkiksi valmistut lokakuussa, käyttäjätunnuksesi pysyy voimassa tammikuun loppuun asti.

Käyttäjätunnuksen päätyttyä kirjautuminen yliopiston verkkopalveluihin (esim. tietotekniikkatilojen työasemat, sähköposti, Sisu yms.) ei enää onnistu.

Muista myös: Mikäli olet rekisteröitynyt ulkoisiin verkkopalveluihin (esim. verkkokaupat, Facebook yms.) helsinki.fi -osoitteella, sinun on vaihdettava sähköpostiosoite kyseisessä palvelussa ennen kuin yliopiston sähköpostiosoitteesi vanhenee. Näin turvaat omat henkilötietosi.

Kun työ- tai opiskelusuhde yliopistoon lakkaa, Office menee ns. "reduced functionality" -tilaan, jolloin dokumentteja voi katsella ja niitä voi tulostaa. Dokumentteja ei voi editoida eikä tehdä uusia dokumentteja.

Umpeutuneen käyttäjätunnuksen sähköpostiosoitteeseen lähetetyt viestit eivät mene perille, vaan palautuvat lähettäjälle varustettuna englanninkielisellä virheilmoituksella, jossa kerrotaan, ettei kyseistä sähköpostiosoitetta ole olemassa. Myöskään sähköpostin uudelleenohjaus yliopiston ulkopuoliseen osoitteeseen ei valtuuden umpeuduttua ole mahdollista.

Käyttäjätunnukseen liittyviä tietoja, kotihakemistojen tiedostoja sekä sähköposteja säilytetään vuoden verran käyttövaltuuden umpeutumisen jälkeen. Tämän jälkeen sähköpostit sekä kotihakemiston tiedostot poistetaan.

Tiedostojen kopiointi kotihakemistosta

Kotihakemistossa olevat tiedostot on kätevintä kopioida muistitikulle tai levylle tietotekniikkatilojen tietokoneilla.

Kotihakemiston tiedostoihin pääsee myös käsiksi yliopiston ulkopuolelta käyttämällä VPN-yhteyttä ja liittämällä oman kotihakemiston omaan koneeseen.

Unix-järjestelmän kotihakemistosta tiedostot voidaan siirtää käyttäen SFTP-tiedonsiirto-yhteyttä.

Uuden sähköpostiosoitteen ilmoittaminen

Hyvissä ajoin ennen yliopiston sähköpostiosoitteen vanhentumista kannattaa ilmoittaa uusi osoite sitä tarvitseville. Tämän jälkeen voi sähköpostin viimeisten voimassoloviikkojen ajan ohjata yliopiston osoitteeseen tulevat viestit uuteen osoitteeseen, ja seurata viesteistä, ketkä vielä käyttävät yliopiston osoitetta ja ilmoittaa heille uusi osoite vielä erikseen.

Henkilöstön on sähköpostien uudelleenohjauksessa huomioitava myös virkasähköpostia koskeva säännöt (Flammassa).

Sähköpostien talteenotto

Yliopistoaikana kertyneet sähköpostit kannattaa ottaa talteen ennen käyttäjätunnuksen umpeutumista, sillä tämän jälkeen postin lukeminen ei enää onnistu.

A: Sähköpostien siirto toiseen sähköpostiin

Jos haluat siirtää yliopiston sähköpostit toiselle yliopiston ulkopuoliselle sähköpostitilille niin että viestit ovat normaalisti käytettävissä, luo sähköpostiohjelmaan (esim. Outlook) tili sekä yliopiston postille että toiselle sähköpostille (esim. Gmail). Kun molemmat tilit on luotu, kopioi yliopiston postipalvelimella olevat viestit toisen postitilin kansioon.

B: Sähköpostien siirto omalle koneelle

Jos käytössä on henkilökohtainen tietokone, asenna ensin koneelle joku sähköpostiohjelma (esim. Thunderbird, Outlook) ja luo ohjelmaan tili yliopiston postille. Kopioi sitten viestit ohjelman paikallisiin kansioihin (Local folders). Näin viestit ovat tallessa tietokoneen kovalevyllä ja niitä voi helposti selata postiohjelmalla.

Alumnisähköposti

Valmistuttuasi Helsingin yliopistosta tai työsuhteen päättyessä päättyy myös oikeutesi helsinki.fi-sähköpostiosoitteen käyttöön.

Voit ottaa tilalle alumnisähköpostiosoitteen, joka on muotoa etunimi.sukunimi@alumni.helsinki.fi. Huomaa, että alumnisähköpostiosoite on ohjausosoite. Se ei sisällä sähköpostilaatikkoa, eivätkä vanhat sähköpostisi välity sinne automaattisesti.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?