Sähköpostin käsittelysääntöjen (Flamma) mukaan yliopiston yksiköillä tulisi olla virallisten asioiden hoitoa varten organisaatiokohtaiset osoitteet. Palveluita tulisi lähestyä ensisijaisesti organisaatio-osoitteiden, ei palvelun hoitajan henkilökohtaisen virkasähköpostin kautta.
Organisaatioita ja palveluita varten voidaan luoda sähköpostiosoitteita, ns. palveluosoitteita. Tähän osoitteeseen osoitettu sähköposti voidaan ohjata yhdelle tai useammalle palvelua hoitavalle henkilölle.
Palveluosoitteet muodostuvat laitoslyhenteestä ja käyttötarkoitusta kuvaava sanasta, esimerkiksi atk-tiedotus@helsinki.fi. Lyhenneosa voi puuttua yliopiston yleisistä osoitteista ja organisaatio-osoitteista, esimerkiksi kirjaamo@helsinki.fi tai tietotekniikkakeskus@helsinki.fi.
Pikaohje
Toteutusvaihtoehdot
Palveluosoite voidaan toteuttaa useilla tavoilla. Valittava vaihtoehto riippuu käyttötavasta ja postin käsittelykäytännöistä.
Suositeltavia mahdollisuuksia ovat:
Vanhempia vaihtoehtoja, ei suositella enää pääsääntöisesti:
- Jaettu Mappi-postilaatikko
- Kysy lisätietoja Helpdeskistä
- Sähköpostilista (kotihakemistossa tai listapalvelimella)
- Majordomo-sähköpostilistan tilauslomake, mikäli tarvitaan lisätä myös ulkopuolisia sähköpostiosoitteita.
Tarkka ohje
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?