GnuPG: Avainten varmuuskopiointi

GnuPG on sähköpostin salaukseen tarkoitettu ohjelma, jonka voi asentaa yliopiston koneille ohjelmistoportaalista.

Näin varmuuskopioit yksityisen avaimesi

Yksityisen avaimen katoaminen tai turmeltuminen johtaa väistämättä siihen, ettei sillä salattua aineistoa saa enää avattua, ja avaimeen liittyvä sähköinen identiteetti muuttuu käyttökelvottomaksi. Omasta avaimesta kannattaa siis pitää erittäin hyvää huolta. Heti avainten luomisen jälkeen kannattaa tallentaa kopio kaikista omista avaimista johonkin turvalliseen paikkaan, esimerkiksi tallelokeroon.

Saat tehtyä varmuuskopion avaimestasi seuraavasti:

• Avaa valikko OpenPGP
    • valitse Key management
    • etsi listasta avaimesi
    • paina sen kohdalla oikeaa hiiren painiketta
    • valitse Export keys to file

• Paina nappia Export secret keys ja valitse minne haluat tallentaa avainten varmuuskopion.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?