Yliopiston palvelujen etäkäyttö

Joskus sinulle voi tulla tarve käyttää yliopiston sisäisiä tietokantoja, hakemistoja tai joitakin verkkopalveluja yliopiston ulkopuolelta (esimerkkeinä vaikkapa kotihakemistosi tai SAP). Tällöin sinun täytyy muodostaa yhteys yliopiston verkkoon. Yhteyttä varten tarvitaan salattu yhteyskanava, ns. VPN-yhteys. Yliopisto tarjoaa useita vaihtoehtoja yhteyden muodostamiseen. VPN-asiakasohjelman käyttäminen mahdollistaa mm. sen, että saat kotihakemistosi näkymään verkkolevynä koneellasi.

OpenVPN pähkinänkuoressa

Käytä uh-vpn-helsinkifi-only -yhteyttä, jos olet kotiverkossa tai muussa verkossa, johon luotat

• Ainoastaan tarpeellinen liikenne menee yliopiston kautta (mm. kotihakemistot, Efecte, SAP)
  • Kuormittaa vähemmän yliopiston verkkoa

Käytä uh-vpn-allroute -yhteyttä, jos olet muussa verkossa, esimerkiksi hotellissa tai kahvilassa

• Kaikki liikenne kulkee tietoturvallisesti yliopiston kautta
  • Kuormittaa enemmän yliopiston verkkoa
    • Käytä tätä yhteyttä, jos haluat käyttää kirjaston maksullisia e-aineistoja.
    • Käytä tätä yhteyttä, kun kirjaudut Rapoon.

Lue myös ohjeet Yhteydet yliopiston ulkopuolelta ja Etätyöpöytä.

Haluatko käyttää kirjaston e-aineistoja etänä. Kirjaston ohjeet löydät täältä.

Helsingin yliopiston palveluiden etäkäytöstä kerrotaan myös Opiskelijan digitaidoissa.

OpenVPN

Suositeltava tapa yhdistää yliopiston verkkoon.

Etäkäytettävä työpöytä

Helsingin yliopistolla on käytössä etäkäytettävä työpöytä (VDI-ympäristö), jota käytetään VMware-asiakasohjelmalla. Etäkäytettävässä työpöydässä voidaan käyttää kaikkia muitakin ohjelmia samoin kuin perinteisessä yliopiston työasemassa.
Asennusohje

Kun käytät etäkäytettävää työpöytää, sulje muut vpn-yhteydet (esim. OpenVPN), ettet varaa itsellesi kahta vpn-lisenssiä.
Lue Helpdeskin vinkit etätyöskentelyyn.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?