Käyttäjätunnuksen hakeminen

Yliopiston eri tietojärjestelmien käyttöön vaaditaan lähes aina käyttäjätunnus (ent. käyttölupa). Jokaisella yliopistolaisella tulee olla jokin käyttäjätunnus käytössään. Niitä haetaan Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskukselta.

HUOM: Avoimen yliopiston opiskelijoiden ohje on Avoimen yliopiston sivuilla.

Käyttäjätunnuksen käyttöönoton yhteydessä jokainen yliopistolainen sitoutuu noudattamaan yliopiston tietojärjestelmien käyttösääntöjä.

 

Hakemuslomake

Jos tunnusta haetaan ulkopuolisen toimittajan edustajalle, vaaditaan toimittajalta lisäksi myös salassapitositoumus.
Lomakkeet uusittu toukokuussa 2020. 

Lomake suositellaan luettavuuden vuoksi täyttämään koneen ruudulla.
Tiedoston avaaminen edellyttää Adobe Reader -ohjelmaa. Tarvittaessa voit noutaa uusimman version Adoben www-sivuilta.
Voit käyttää Adoben Fill&sign -työkalua lomakkeen allekirjoitukseen.

Salassapitosopimus

Jos tunnusta haetaan ulkopuolisen toimittajan edustajalle, vaaditaan toimittajalta salassapitositoumuksen allekirjoittaminen. Lisätietoja salassapitosopimuksesta sovelluskehittäjän ohjewikistä

Lue lisää ohjeita Tarkka ohje -välilehdeltä

Lomakkeet

Hakemuslomake

Jos tunnusta haetaan ulkopuolisen toimittajan edustajalle, vaaditaan toimittajalta lisäksi myös salassapitositoumus.
Lomakkeet uusittu toukokuussa 2020. 

Lomake suositellaan luettavuuden vuoksi täyttämään koneen ruudulla.
Tiedoston avaaminen edellyttää Adobe Reader -ohjelmaa. Tarvittaessa voit noutaa uusimman version Adoben www-sivuilta.
Voit käyttää Adoben Fill&sign -työkalua lomakkeen allekirjoitukseen.

Salassapitosopimus

Jos tunnusta haetaan ulkopuolisen toimittajan edustajalle, vaaditaan toimittajalta salassapitositoumuksen allekirjoittaminen. Lisätietoja salassapitosopimuksesta sovelluskehittäjän ohjewikistä

Lomakkeen täyttöohje

Opiskelijat

Kaikki henkilöt, jotka kirjautuvat Helsingin yliopiston läsnäoleviksi opiskelijoiksi, saavat käyttäjätunnuksen ilman erillistä hakuprosessia. Tämä koskee myös erillisopiskelijoita ja avoimen yliopiston opiskelijoita.

Käyttäjätunnuksen käyttöönotto tapahtuu:

  • aktivoimalla verkossa pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla
  • tai vaihtoehtoisesti täytä ylläoleva käyttäjätunnushakemus ja toimita se Helpdeskiin.

Henkilökunta ja muut

Mikäli sinulla ei ole voimassaolevaa työsuhdetta yliopistoon, Helpdesk pyytää hakemuksellesi puollon hakulomakkeella ilmoittamaltasi yhteyshenkilöltä, joten tunnuksen saaminen saattaa kestää normaalia pidempään.

Uuden käyttäjätunnuksen haet seuraavalla tavalla:

  1. Täytä yllä oleva hakemuslomake.
    - Hakijan roolin "muu" alle kuuluu esim. yliopiston hallinto.
    - Yliopiston henkilökuntaan kuuluvalle käyttäjätunnuksen perusteeksi riittää "työsuhde yliopistolla".
    - Täytä ja allekirjoita tarvittaessa myös salassapitosopimus  ja toimita se käyttäjätunnushakemuksen yhteydessä.
  2. Palauta hakemus lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.
  3. Saat sähköpostiviestin kun uusi käyttäjätunnuksesi on valmis
  4. Ota uusi tunnuksesi käyttöön salasanan resetointityökalulla
    (ohje resetointityökalun käytöstä)
    Vaihtoehtoisesti tunnuksen voi ottaa käyttöön ID Point -palvelun avulla ja soittamalla sen jälkeen Helpdeskiin.
  5. Saat tietoosi pysyvän käyttäjätunnuksesi ja siihen liitetyn väliaikaisen salasanan
  6. Vaihda väliaikainen salasanasi välittömästi
    (ohje salasanan vaihdosta)

Käyttäjätunnus on henkilökohtainen, sen tilapäinenkään luovuttaminen kenenkään muun käyttöön on ankarasti kielletty!
Tunnuksen haltija vastaa kaikesta sen käytöstä.

Lisävaltuudet ja muut tunnustyypit

Kun uusi käyttäjätunnus on myönnetty, voit hakea lisävaltuuksia tämän ohjeen mukaisesti. Henkilökuntaan kuuluva voi saman ohjeen avulla hakea vierailijoille tai opetuskäyttöön erikoistunnuksia.

Vanhentuneen käyttäjätunnuksen palauttaminen

Voit tietyissä tapauksissa palauttaa vanhentuneen käyttäjätunnuksen tämän ohjeen avulla.

 

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös