Postitustarrojen tulostaminen (Word 2019)

Tässä ohjeessa kuvataan tarra-arkkien tulostaminen Word 2019 -ohjelmasta. Kun tulostat tarroja esimerkiksi joukkokirjeitä varten, vastaanottajien tiedot kannattaa tallentaa ensin Excel-taulukkoon.

Tarrojen tulostamisessa on kaksi vaihetta 

Kuvalliset ohjeet löydät Tarkka ohje -välilehdeltä

  1. Muokkaa tarra-arkin asetukset kuntoon
  2. Tuo osoitteisto tarra-arkille

Tarra-arkin asetukset

Aloita tarkistamalla tulostettavan tarra-arkin koko:

  • Avaa tyhjä Word-tiedosto.
  • Avaa MAILINGS (Postitukset) > Start Mail Merge (Aloita yhdistäminen) > Labels (Tarrat).
  • Officessa on valmiina useita tarrapohjia. Valitse niistä sopiva tai lähin sopiva lähtökohdaksi. Tarrojen pakkauksessa on yleensä koodi, jonka avulla Wordista voi valita oikean pohjan.
  • Valitse tarrapohja, joka vastaa suunnilleen tarpeitasi.
  • Tässä esimerkissä sopivaa valmista pohjaa ei ole, joten asetuksia on muokattava itse.
  • Lähtökohdaksi on valittu A4-kokoinen tarrapohja, josta saadaan tulostettua kahdeksanrivinen tarra, jossa on kolme tarraa rivillä.
  • Valitse Details... (Lisätietoja...).
  • Muuta marginaalit ja tarrojen leveys sopiviksi.
  • Muista muuttaa tarran nimi sellaiseksi, että löydät sen myöhemmin.
  • Valitse OK.

Tarrapohja on nyt valmis.

Osoitteiston tuominen tarroille

Seuraavassa vaiheessa tarrapohjaan syötetään tiedot. Helpoiten tämä tapahtuu tuomalla tiedot Excel-taulukosta. Tässä esimerkissä taulukossa on neljä saraketta. Sarakkeet kannattaa nimetä kuvaavasti, esimerkiksi Etunimi, Sukunimi, Osoite, Postinumero.

  • Avaa Mailings (Postitukset) > Start Mail Merge (Aloita yhdistäminen) > Labels (Tarrat).
  • Etsi edellä luotu tarrapohja.
  • Napsauta OK.
  • Avaa Select Recipients (Valitse vastaanottajat) > Use an Existing List (Käytä aiemmin luotua luetteloa...).

     

  • Etsi osoitetiedot sisältävä Excel-taulukko.
  • Napsauta Open (Avaa).
  • Napsauta OK.
  • Klikkaa ensimmäistä tarraa.
  • Valitse Insert Merge Field (Lisää yhdistämiskenttä).
  • Valitse tarraan tuotava tieto (tässä Etunimi).
  • Toista niin kauan, että osoitetarrassa on kaikki tarvittavat tiedot. Muista lisätä välilyönnit ja rivinvaihdot.
  • Ensimmäisessä tarrassa on malli, jonka mukaan tarrat tulostuvat, muissa lukee Next Record (Seuraava tietue).
  • Klikkaa Update Labels (Päivitä otsikot).

     

  • Klikkaa Preview Results (Esikatsele tuloksia).
  • Voit siirtyä tarrasta toiseen nuoli-ikoneilla.
  • Kun olet valmis, napsauta Finish & Merge (Viimeistele yhdistäminen).
  • Valitse Print Documents... (Tulosta asiakirjat...).
  • Voit tulostaa kaikki tarrat tai vain osan niistä.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?
Takaisin ylös