Postitustarrojen tulostaminen (Word 2019)

Tässä ohjeessa kuvataan tarra-arkkien tulostaminen Word 2019 -ohjelmasta. Kun tulostat tarroja esimerkiksi joukkokirjeitä varten, vastaanottajien tiedot kannattaa tallentaa ensin Excel-taulukkoon.

    Tarrojen tulostamisessa on kaksi vaihetta 

    Kuvalliset ohjeet löydät Tarkka ohje -välilehdeltä

    1. Muokkaa tarra-arkin asetukset kuntoon
    2. Tuo osoitteisto tarra-arkille

    Tarra-arkin asetukset

    Aloita tarkistamalla tulostettavan tarra-arkin koko:

    • Avaa tyhjä Word-tiedosto.
    • Avaa MAILINGS (Postitukset) > Start Mail Merge (Aloita yhdistäminen) > Labels (Tarrat).
    • Officessa on valmiina useita tarrapohjia. Valitse niistä sopiva tai lähin sopiva lähtökohdaksi. Tarrojen pakkauksessa on yleensä koodi, jonka avulla Wordista voi valita oikean pohjan.
    • Valitse tarrapohja, joka vastaa suunnilleen tarpeitasi.
    • Tässä esimerkissä sopivaa valmista pohjaa ei ole, joten asetuksia on muokattava itse.
    • Lähtökohdaksi on valittu A4-kokoinen tarrapohja, josta saadaan tulostettua kahdeksanrivinen tarra, jossa on kolme tarraa rivillä.
    • Valitse Details... (Lisätietoja...).
    • Muuta marginaalit ja tarrojen leveys sopiviksi.
    • Muista muuttaa tarran nimi sellaiseksi, että löydät sen myöhemmin.
    • Valitse OK.

    Tarrapohja on nyt valmis.

    Osoitteiston tuominen tarroille

    Seuraavassa vaiheessa tarrapohjaan syötetään tiedot. Helpoiten tämä tapahtuu tuomalla tiedot Excel-taulukosta. Tässä esimerkissä taulukossa on neljä saraketta. Sarakkeet kannattaa nimetä kuvaavasti, esimerkiksi Etunimi, Sukunimi, Osoite, Postinumero.

    • Avaa Mailings (Postitukset) > Start Mail Merge (Aloita yhdistäminen) > Labels (Tarrat).
    • Etsi edellä luotu tarrapohja.
    • Napsauta OK.
    • Avaa Select Recipients (Valitse vastaanottajat) > Use an Existing List (Käytä aiemmin luotua luetteloa...).

       

    • Etsi osoitetiedot sisältävä Excel-taulukko.
    • Napsauta Open (Avaa).
    • Napsauta OK.
    • Klikkaa ensimmäistä tarraa.
    • Valitse Insert Merge Field (Lisää yhdistämiskenttä).
    • Valitse tarraan tuotava tieto (tässä Etunimi).
    • Toista niin kauan, että osoitetarrassa on kaikki tarvittavat tiedot. Muista lisätä välilyönnit ja rivinvaihdot.
    • Ensimmäisessä tarrassa on malli, jonka mukaan tarrat tulostuvat, muissa lukee Next Record (Seuraava tietue).
    • Klikkaa Update Labels (Päivitä otsikot).

       

    • Klikkaa Preview Results (Esikatsele tuloksia).
    • Voit siirtyä tarrasta toiseen nuoli-ikoneilla.
    • Kun olet valmis, napsauta Finish & Merge (Viimeistele yhdistäminen).
    • Valitse Print Documents... (Tulosta asiakirjat...).
    • Voit tulostaa kaikki tarrat tai vain osan niistä.

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös