Generativ artificiell intelligens vid universitetet

Generativa artificiella intelligenser som baserar sig på stora språkmodeller har blivit allmänt kända under de senaste åren. Typiska användningsområden är bland annat textgenerering och -redigering (ChatGPT, Google Gemini) samt olika verktyg som genererar bilder (Dall-E, Midjourney). Generativ AI kan också användas för att skapa och bearbeta andra typer av innehåll. Utbudet av lättillgängliga verktyg växer dag för dag, så det är viktigt att alla vid universitetet förstår hur man använder dem på ett säkert och ansvarsfullt sätt.

Ansvarsfull användning av generativ AI kräver kunskap om universitetets AI-principer. Du hittar AI-principerna i Flamma

Helsingfors universitet har ingen generativ AI-lösning som är avsedd för omfattande användning inom organisationen, men personalen har tillgång till populära GPT-modeller (GPT3.5 och GPT4) via CurreChat, som är begränsad till undervisningsbruk. Curre finns i Microsofts moln och kan användas för att behandla offentliga och interna uppgifter som beskrivs i universitetets datasäkerhetspolicy (se 6.6 Molntjänsternas dataskydds- och datasäkerhetsprinciper). Konfidentiella eller sekretessbelagda uppgifter som beskrivs i datasäkerhetspolicyn får inte behandlas i CurreChat.

CurreChat finns på https://curre.helsinki.fi/chat.

Under vissa omständigheter är det också möjligt att använda externa AI-lösningar, om det sker i enlighet med HU:s principer för molntjänster och artificiell intelligens. Läs dock noggrant igenom avsnittet med vanliga frågor längst ner på sidan och i synnerhet punkten ”Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?”

IT-Helpdesk ger stöd i frågor som gäller generativ AI.

Vanliga frågor

Får jag använda generativ AI i mitt arbete?

Är det tryggt att använda generativ AI?

Hur får jag tillgång till ChatGPT/generativ AI?

IT-Helpdesk hjälper till i frågor som gäller generativ AI.

Är det tryggt att använda CurreChat?

Helsingfors universitet rekommenderar att du i första hand använder CurreChat:

Hur kan jag skapa bilder med artificiell intelligens? Har universitetet någon tjänst för att skapa bilder?

• Helsingfors universitet erbjuder inte generativ artificiell intelligens för generering av bilder. För närvarande är det enda sättet att skapa AI-bilder att använda en extern tjänst. Välkända beprövade tjänster inkluderar Bing Image Creator och Leonardo.ai, som är gratis på grundnivå, samt Midjourney, som är avgiftsbelagd. Observera dock att universitetet inte stöder eller rekommenderar användningen av dessa tjänster, och att du inte kan använda exempelvis arbetsdokument som input.
    •  Om du överväger att använda sådana tjänster, läs avsnittet ”Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?”

Kan jag använda externa AI-tjänster i mitt arbete?

• På nätet finns många generativa AI-tjänster för olika ändamål, såsom ChatGPT, Bing Chat, Google Gemini, Midjourney och Leonardo AI. Helsingfors universitet stöder eller rekommenderar inte användning av externa AI-tjänster i arbetet vid universitetet, men man kan testa dem som privatperson. Som regel är det tryggt att använda kända tjänster, så länge du kommer ihåg att ta hänsyn till följande:
      • Du måste registrera dig i tjänsterna och godkänna deras användningsvillkor som privatperson.
      • Läs användningsvillkoren noggrant: där framgår bland annat tjänstens pris, vem som äger rättigheterna till det som genereras, om det som genereras kan användas i studier eller arbete, vilka rättigheter tjänsteleverantören har till din input eller de data du genererat och så vidare. Observera att tjänsteleverantören kan ha rätt att lagra och använda all din input, exempelvis för att träna AI-modellen.
      • Använd inget material som anknyter till ditt arbete, material som omfattas av en licens (t.ex. undervisningsmaterial eller artiklar), personuppgifter eller känsliga data som input i externa AI-tjänster. Ett undantag är material som är helt offentligt och öppet, och vars licens inte förhindrar användning.

Har universitetet några andra generativa AI-tjänster än CurreChat?

Läs mer om ämnet

Via följande länkar hittar du självstudiematerial om ämnet:

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?