IT-centret kommer att erbjuda en ny AoVPN-användartunnel (Always on VPN) som automatiskt ansluter till universitetets nätverk via VPN för de bärbara Windows-datorer hos personalen som omfattas av centraliserat underhåll från och med torsdagen den 8 december 2022.
AoVPN-användartunneln kommer att vara tillgänglig vid sidan av de befintliga OpenVPN-anslutningarna, och du kan fortfarande använda OpenVPN-anslutningsalternativen om du vill. Observera också att till exempel tillgången till biblioteksmaterial och vissa program fortfarande kräver en OpenVPN uh-vpn-allroute-anslutning.
- Du kan få tillgång till AoVPN-användartunneln på din bärbara Windows-dator från universitetet genom att göra AoVPN-användarinställningarna via Software Center. Följ IT-Helpdesk-hjälpen för att få tillgång till AoVPN.
- När du har gjort inställningarna ansluter din bärbara Windows-dator från universitetet automatiskt till universitetets nätverk via en VPN-anslutning varje gång den startas så du behöver inte ansluta till en VPN-anslutning separat till exempel via OpenVPN. Detta ger dig en smidig tillgång till de tjänster och system som kräver universitets nätverk, såsom gruppkataloger.
- När du har gjort inställningarna kan du se VPN-anslutningen skapad av AoVPN-användartunneln genom att klicka på nätverksanslutningsikonen i aktivitetsfältet som UH User VPN .
- Endast trafik som riktas till Helsingfors universitet går genom AoVPN-användartunneln. Trafik som riktas utanför universitetet går direkt till destinationen, vilket gör att förbindelserna utanför universitetet blir snabbare.
- Obs! Vänligen fortsätt att använda OpenVPN uh-vpn-allroute-anslutningen om du behöver tillgång till universitetsbibliotekets material eller annat material eller system som kräver att all datatrafik passerar genom en VPN-anslutning.
IT-centret började successivt att använda AoVPN-tunnlar vid universitetet år 2021, då AoVPN-enhetstunneln, som underlättar inloggning och underhåll av centralt underhållna Windows-datorer, centraliserat togs i bruk. Se tidigare pressmeddelande.
Om du behöver hjälp med att upprätta en VPN-anslutning, kontakta IT-Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi