Tietotekniikkakeskus tuo uuden, automaattisesti VPN-yhteyden yliopiston verkkoon muodostavan AoVPN-käyttäjätunnelin (Always on VPN) tarjolle yliopiston keskitetyn ylläpidon piirissä oleville henkilöstön Windows-kannettaville torstaista 8.12.2022 alkaen.
AoVPN-käyttäjätunneli tulee tarjolle olemassa olevien OpenVPN-yhteyksien rinnalle yliopiston henkilöstön Windows-kannettaville, ja voit halutessasi edelleen käyttää OpenVPN-yhteysvaihtoehtoja. Huomioithan myös, että esimerkiksi kirjaston aineistoihin pääsy ja jotkut sovellukset edellyttävät edelleen OpenVPN uh-vpn-allroute-yhteyttä.
- Saat AoVPN-käyttäjätunnelin käyttöösi yliopiston Windows-kannettavallesi asentamalla AoVPN-käyttäjäasetukset Software Centeristä. Ota AoVPN käyttöösi IT-Helpdesk-ohjeen avulla.
- Asetusten asentamisen jälkeen yliopiston Windows-kannettavasi yhdistyy VPN-yhteydellä automaattisesti yliopiston verkkoon aina käynnistyksen yhteydessä, jolloin sinun ei tarvitse erikseen muodostaa VPN-yhteyttä esimerkiksi OpenVPN:n avulla. Näin pääset vaivattomasti käyttämään yliopiston verkkoa edellyttäviä palveluita ja järjestelmiä, kuten ryhmähakemistoja.
- AoVPN-käyttäjätunnelin muodostama VPN-yhteys näkyy asetusten asentamisen jälkeen tehtäväpalkin verkkoyhteyskuvaketta klikkaamalla nimellä UH User VPN.
- Vain Helsingin yliopistolle suuntautuva liikenne kulkee AoVPN-käyttäjätunnelin kautta. Yliopiston ulkopuolelle suuntautuva liikenne kulkee suoraan kohteeseen, mikä nopeuttaa yhteyksiä yliopiston ulkopuolelle.
- Huom! Käytäthän edelleen OpenVPN uh-vpn-allroute-yhteyttä, jos tarvitset pääsyn yliopiston kirjaston aineistoihin tai muuhun aineistoon tai järjestelmään, joka edellyttää, että kaikki dataliikenne kulkee VPN-yhteyden kautta.
Tietotekniikkakeskus aloitti AoVPN-tunnelien käyttöönoton yliopistolla asteittain vuonna 2021, jolloin keskitetysti ylläpidettyjen Windows-koneiden kirjautumista ja ylläpitoa helpottava AoVPN-laitetunneli otettiin keskitetysti käyttöön (ks. aiempi tiedote).
Jos tarvitset tukea VPN-yhteyden muodostamisessa, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin:
- Chat (ark. 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Puh: 029 41 55555 (ark. 9–15, pvm/mvm)
- E-mail: helpdesk@helsinki.fi