Avbrottet i utskriftstjänsten fortsätter på grund av sårbarhet i Microsoft – vi väntar på en uppdatering

04.08.2021 - 08.58

Avbrottet i utskriftstjänsten för universitetets Windows 10-datorer fortsätter på grund av en ny sårbarhet som Microsoft meddelat om. Se vårt tidigare meddelande om utskriftsavbrottet.

Vi väntar fortfarande på en säkerhetsuppdatering från Microsoft för att åtgärda detta och kommer att installera den så snart uppdateringen är tillgänglig. I och med uppdateringen kan alla på universitetet på nytt få tillgång till utskriftstjänsten. Utskriftsavbrottet gäller inte universitetets Mac- eller Linux-datorer.

Under avbrottet i utskriftstjänsten kan du skriva ut på följande sätt:

På din egen Windows 10-arbetsdator vid universitetet kan du aktivera utskriftsfunktionen igen för en timme eller tio minuter i taget på följande sätt:

1. Gå till adressen https://onify.it.helsinki.fi/ och logga in (kräver universitetets internetuppkoppling eller vid distansarbete VPN-förbindelse).
  2. Välj i listan Self-service -> Manage your computer(s). Välj din egen dator i listan (du kan kontrollera namnet i universitetsmenyn, nere till höger i aktivitetsfältet).
  3. Välj Select action och Enable temporary printing vid namnet på din dator. Acceptera villkoren, klicka framåt och vänta tills tjänsten är nedladdad.

På Windows 10-datorer som används gemensamt och studerandedatorer kan du använda e-postutskrift. Läs IT-Helpdeskens anvisningar för e-postutskrift.

Vi beklagar de olägenheter som säkerhetssårbarheten i Microsoft har orsakat vid universitetet. Utskriftstjänsten görs tillgänglig igen så snart säkerhetsuppdateringen gör det möjligt.