Tulostuspalvelun katko jatkuu Microsoftin haavoittuvuudesta johtuen – odotamme päivitystä

03.08.2021 - 09.39

Yliopiston Windows 10 -tietokoneita koskeva tulostuspalvelun katko jatkuu Microsoftin ilmoittaman uusimman haavoittuvuuden vuoksi. Ks. aiempi tiedotteemme tulostuskatkosta.

Odotamme edelleen tilanteen korjaavaa Microsoftin tietoturvapäivitystä ja asennamme sen heti, kun päivitys on saatavilla. Päivityksen myötä voimme palauttaa tulostuspalvelun takaisin yliopistolaisten käyttöön. Tulostuskatko ei koske yliopiston Mac- tai Linux-tietokoneita.

Tulostuspalvelun katkon aikana voit tulostaa seuraavin tavoin:

Omalla yliopiston Windows 10 -työtietokoneellasi voit kytkeä tulostuksen takaisin päälle tunniksi tai kymmeneksi minuutiksi kerrallaan seuraavasti:

1. Mene osoitteeseen https://onify.it.helsinki.fi/ ja kirjaudu sisään (edellyttää yliopiston verkkoyhteyttä, etätöissä VPN-yhteyttä).
  2. Valitse listalta Self-service -> Manage your computer(s). Valitse listalta oma koneesi (nimen voit tarkistaa yliopistovalikosta, tehtäväpalkin oikeasta alakulmasta).
  3. Valitse oman tietokoneesi nimen kohdalta Select action ja Enable temporary printing. Hyväksy ehdot, klikkaa eteenpäin ja odota, kunnes palvelu on latautunut.

Windows 10 -yhteiskäyttökoneilla ja opiskelijatietokoneilla voit käyttää sähköpostitulostusta. Lue IT-Helpdeskin sähköpostitulostuksen ohjeet.

Pahoittelemme Microsoftin tietoturvahaavoittuvuudesta yliopistolaisille aiheutunutta haittaa. Palautamme tulostuspalvelun takaisin heti kun se on tietoturvapäivityksen myötä mahdollista.