Mac- och Cubbli-datorernas OpenVPN-anslutningar HY-VPN och HY-TUN tas ur bruk den 8 december 2021 – använd de nya anslutningarna

01.12.2021 - 13.50

De gamla OpenVPN-anslutningarna HY-VPN och HY-TUN för universitetets Mac- och Cubbli-datorer tas ur bruk onsdagen den 8 december 2021. Centret för informationsteknologi lanserade de nya anslutningarna uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only våren 2021. Läs vårt tidigare meddelande om förändringen i OpenVPN-anslutningarna för Mac-datorer och vårt tidigare meddelande om förändringen i anslutningarna för Cubbli-datorer.

Använd de nya OpenVPN-anslutningarna uh-vpn-allroute och uh-vpn-helsinkifi-only för att upprätta en anslutning med din Mac- eller Cubbli-dator som omfattas av universitetets centraliserade underhåll. Läs OpenVPN-anvisningarna för universitetets Mac-datorer (anslutningen upprättas med programmet Tunnelblick, som är OpenVPN-versionen för Mac) och VPN-anvisningarna för Cubbli-datorer (fliken Detaljerad hjälp).

I och med de nya anslutningarna förbättrar vi universitetets datasäkerhet, utökar den nuvarande VPN-kapaciteten ännu mer och effektiviserar underhållet och administrationen av datorer som omfattas av universitetets centraliserade underhåll.

• uh-vpn-helsinkifi-only motsvarar anslutningen HY-TUN, som tas ur bruk. Detta är det rekommenderade sättet att skapa en VPN-anslutning, som minskar datatrafikens belastning på universitetets nätverk. Endast trafik som riktas till Helsingfors universitet går via VPN. Trafik som riktas från universitetet går direkt till destinationen, vilket gör att förbindelserna utanför universitetet är snabbare.
  • uh-vpn-allroute motsvarar HY-VPN-anslutningen. All trafik går via VPN. Obs! Använd uh-vpn-allroute-anslutningen för material i universitetsbiblioteket!

OpenVPN-anvisningar: