Ny säkerhetsinställning i Zoom från och med 13 oktober 2021

08.10.2021 - 13.23

En ny säkerhetsinställning tas i bruk i Helsingfors universitets Zoom från och med den 13 oktober 2021. Efter att inställningen har tagits i bruk måste minst en av följande säkerhetsfunktioner användas vid alla Zoom-möten: lösenord, väntrum eller obligatorisk inloggning.

• Lösenord (Passcode): När lösenordsinställningen är aktiverad kommer Zoom att generera ett lösenord för ditt möte. Som standard är lösenordet med i inbjudningslänken till mötet. Den här inställningen har redan varit aktiverad som standard vid HU:s alla Zoom-möten.

• När inställningen ”väntrum” (Waiting room) är på kan mötesorganisatörerna (host och alternative host) komma till mötet direkt. Andra deltagare styrs först till väntrummet, och därifrån kommer de in i mötet efter att mötesvärden har släppt in dem.

• Endast inloggade användare kan delta (Require authentication to join): endast registrerade och inloggade Zoom-användare kan komma in i mötet. Med registrerad användare avses här även användarnamn som är registrerade i en annan Zoom-miljö än Helsingfors universitets.

Om du inte väljer minst en säkerhetsfunktion för ditt möte efter den 13 oktober kommer Zoom inte att tillåta dig att spela in mötet.

OBS! Om ett av dina tidigare skapade Zoom-möten inte har någon av ovanstående funktioner aktiverade kommer de automatiskt att aktivera väntrummet.

Känsliga ärenden vid ett möte? Kräv inloggning!

Om känsliga frågor (till exempel personalfrågor) diskuteras vid ett möte, rekommenderar vi att du aktiverar funktionen som gör att endast inloggade Zoom-användare kan komma in i mötet (Require authentication to join). Till exempel om en inbjudningslänk har placerats i platsfältet för en kalenderhändelse, kan i princip vem som helst som har tillgång till kalendern delta i mötet. Genom att göra inloggning obligatoriskt minskar du denna risk. Om du använder inloggningskrav i kombination med väntrum har du som mötesvärd redan mycket bra förutsättningar att hantera vem som deltar i mötet.

Kom även ihåg följande Zoom-innehåll:

Zoom – vanliga frågor (IT-Helpdesks webbplats med anvisningar)

Zoom-instruktioner (IT-Helpdesks webbplats med anvisningar)

Datasäkerhet för videokonferenser (IT-Helpdesks webbplats med anvisningar)