Windows 10 uppdateras till en ny version i slutet av 2022

02.11.2022 - 10.26

Operativsystemen för universitetspersonalens Windows 10-datorer kommer att uppdateras till den nya 21H2-versionen i slutet av 2022. Tack vare den nya uppdateringsmetoden uppdateras din Windows 10-dator snabbt till den nya versionen, precis som med vanliga Windows-uppdateringar.

Du får ett meddelande om omstart av maskinen som krävs för uppdateringen av din dator när uppdateringen är tillgänglig för installation. Uppdateringen tar cirka 5–10 minuter med en omstart. Du kan också uppdatera på distans hemma och behöver ingen VPN-anslutning för installationen.

• För att se vilken version av Windows 10 du har efter uppdateringen, tryck på Windows-tangenten på tangentbordet -> skriv "winver" och tryck på enter -> se att fönstret som öppnas säger: "Microsoft Windows, version 21H2".
  • Uppdateringen kräver att Windows 10 20H2, som redan är installerad centraliserat på de flesta av universitetets Windows-datorer, är installerad på datorn. Om du av någon anledning fortfarande har en version äldre än 20H2-versionen installerad, vänligen kontakta IT-Helpdesk: helpdesk@helsinki.fi.

Om du behöver hjälp, kontakta vår IT-Helpdesk:

Tack för att du uppdaterar genom att hålla universitetets system och programvaror uppdaterade upprätthåller vi bland annat universitetets datasäkerhet.