VMware Horizon Client -asiakasohjelman asennus

Helsingin yliopistolla on käytössä virtuaalinen työasemaympäristö eli virtuaalinen työpöytä (Virtual Desktop Infrastructure, VDI-ympäristö), jota käytetään VMware-asiakasohjelmalla (VMWare View Client). Virtuaalisessa työpöydässä voidaan käyttää samoja ohjelmia kuin normaalissa työasemassa.

VMware-asiakasohjelma asennetaan normaalisti keskitetysti sitä tarvitsevien henkilöiden työasemille. Ohjelma löytyy valitsemalla Windowsissa Start > VMware > VMware Horizon Client. Macilla VMware Horizon Client löytyy Launchpadistä tai Spotlightistä etsimällä.

Jos ohjelmaa ei kuitenkaan löydy omalta työasemalta, toimi alla olevien ohjeiden mukaan.

    Yliopiston keskitetyssä ylläpidossa oleva työasema

    Windows
    Voit asentaa VMware Horizon Clientin Software Centeristä.

    Mac
    University Menu (ruudun oikea yläreuna) > Managed Software Center > Utility > VMware Horizon Client

    Mikäli yllä kerrotut ohjeet eivät toimi, tee pyyntö Helpdeskiin

    • Tarkista käyttämäsi työasemasi nimi
      • Windows: valitse Start > Programs > HY > HY Assistant. Työaseman nimi näkyy kohdassa Host name
        Mac: University Menu > Computer Info... > Computer name
      • tai katsomalla koneen tiedot sivulta http://www.fe.helsinki.fi/konetiedot/
      • Ota yhteyttä Helpdeskiin ja pyydä VMware-ohjelman asennusta työasemallesi.

    Helsingin yliopisto, oma työasema

    WMware-asiakasohjelman asennukseen tarvitaan työaseman ylläpitäjän (Administrator) tunnukset. Asennuspaketit löytyvät myös sivulta https://vdi.helsinki.fi/ löytyvän linkin Install Horizon Client takaa. Jos työasema ei ole Helsingin yliopiston verkossa, tulee työasemalla olla käytettävissä suojattu HY-VPN yhteys Helsingin yliopiston verkkoon.

    Kun asiakasohjelma on asennettu, voi sillä ottaa yhteyden VDI-ympäristöön.

    Vinkki käyttäjältä: Jos Horizon Client -ohjelman kanssa tulee vanhempien koneiden kanssa ongelmia, kannattaa kokeilla 32-bittistä Horizon Client -ohjelmaa.

    Anna palautetta

    Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

    Kuinka parantaisit ohjeistusta?
    Takaisin ylös