Salasanat

Yliopiston käyttäjätunnuksen salasana on voimassa vuoden kerrallaan. Voit toki halutessasi tietoturvasyistä vaihtaa salasanan useammin.

Salasananvaihtosovellus sijaitsee osoitteessa www.helsinki.fi/salasana

Huom! Yliopiston Mac-tietokoneen käyttäjä, vaihda salasana näillä ohjeilla (ja säästyt useilta ongelmilta)

Tarkat salasanan vaatimukset pääset näkemään salasananvaihtosovelluksessa www.helsinki.fi/salasana. Salasanavaatimuksia ei julkaista tietoturvasyistä.

Muistathan, että salasanasi on henkilökohtainen eikä edes tietotekniikkatuki koskaan kysy henkilökohtaista salasanaasi!

Ilmoitukset salasanan vanhenemisesta

Saat ilmoituksen salasanan vanhenemisesta sähköpostiin viikon välein sunnuntaisin alkaen n. 1½ kuukautta ennen salasanan vanhenemista. Salasanan vanhenemisviesti lähtee automaattisesti ainoastaan tunnuksen omaan @helsinki.fi-osoitteeseen.

Salasanan vaihtaminen

Voit vaihtaa salasanasi joko

Salasana kannattaa vaihtaa salasananvaihtopalvelussa, sillä se tarkistaa, että salasana on muodostettu oikein (se on esimerkiksi oikean mittainen eikä sisällä kelpaamattomia merkkejä).

Huomio Mac-käyttäjille! Voit tarkistaa määritykset salasananvaihtopalvelussa, mutta Macin oma salasananvaihtotyökalu tarkistaa myös salasanan soveltuvuuden.

Ohjeita salasanan vaihtamiseen

Hyvän salasanan muodostaminen

Kevyttunnuksen salasanan vaihtaminen

Kevyttunnuksen salasanan vaihtaminen onnistuu salasananvaihtosovelluksella osoitteessa www.helsinki.fi/salasana

Huom! Kevyttunnuksen ja sen salasanan vanhenemisesta ei tule ilmoituksia. Jos tarvitset tunnusta pidempään, huolehdi itse, että tunnus pysyy aktiivisena.
  • Kevyttunnuksen salasanan voi vaihtaa, vaikkei tunnustiedoissa olisi henkilötunnusta, jos tunnus ja salasana ovat voimassa ja tiedossa. Sovellukseen kirjaudutaan tunnuksella ja salasanalla.
  • Jos salasana on vanhentunut tai unohtunut, sen voi resetoida netissä vain, jos tunnuksen tiedoissa on henkilötunnus. Sovellukseen kirjaudutaan mobiilivarmenteella, pankkitunnistuksella tai varmennekortilla.

Mikäli salasanan vaihto ei onnistu, olethan yhteydessä IT-Helpdeskiin.

Anna palautetta

Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!

Kuinka parantaisit ohjeistusta?