Office 365 UKK (FAQ)

Tähän on kerätty Office 365-palvelun usein kysyttyjä kysymyksiä

Eikö kirjautuminen pilvipostiin onnistu? Anna tunnus muodossa
tunnus@ad.helsinki.fi (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)

Lisää ohjeita asetuksista ja kirjautumisesta >>

Tabs

Tarkka ohje

Miksi Office 365 kannattaa ottaa käyttöön?

Saat

  • Office-ohjelmat ilmaiseksi kaikille laitteillesi (max. 10 kpl)
  • 1 TB ilmaista tallennustilaa OneDrivessä (pilvitallennus kuten Dropbox)
  • Kalenterin, joka toimii myös mobiililaitteilla
  • Google Docsin tapaan selaimessa toimivat Office-ohjelmat
  • Chatteihin ja videokokouksiin sopivan Skype for Businessin sekä monia muita ohjelmia

Onko käyttöönotto vaikeaa?

Missä "uusi webmail" on?

  • www.helsinki.fi/office365 (linkki myös mm. Flammassa ja opintoni-sivulla)
  • Jos kirjautuminen ei onnistu, käytä tunnuksestasi muotoa tunnus@ad.helsinki.fi
  • Salasanasi on sama kuin muissakin yliopiston palveluissa
  • Mobiililaitteilla kannattaa käyttää postisovellusta (tästä lisää alempana)

Mitä käy vanhoille viesteille?

  • Voit lukea niitä yhä webmailista siihen asti, että webmail (eli Mappi-posti) poistuu. Webmailin alasajosta voit lukea täältä lisää.
  • Viestit vanhasta järjestelmästä uuteen pitää kopioida itse: ohje Helpdeskin sivuilla

Miten Office-ohjelmat saa ladattua kotikoneelle?

  • Kuvalliset ohjeet löydät tältä ohjesivulta
  • Mikäli sinulla on ongelmia asennuksen kanssa: huomaa, että Office365 ProPlus -tuen järjestää Microsoft, ei Helsingin Yliopisto

Saako tämän iPadille/kännykkään?

  • Kyllä, ohjeet löytyvät hakemalla Helpdeskin hausta laitteen mallin mukaan, esim. ios, Lumia, Android
  • Appseista (esim. OneDrive) kannattaa asentaa "for business" -versio, jos sellainen on tarjolla

Käyttäjätunnukseni ei toimi kun yritän asettaa sähköpostia toimimaan laitteissani

Office 365 -käyttäjätunnus muodostuu yliopiston käyttäjätunnuksesta sekä loppuosasta @ad.helsinki.fi.

Esim. Raimo Keski-Väännön (rkeskiva) Office 365 -tunnus on rkeskiva@ad.helsinki.fi

Miksi vanhaan webmailiin tulee viestejä vaikka siirryin jo tähän uuteen?

  • Osoitemuodolla tunnus@mappi.helsinki.fi lähetetyt viestit ohjautuvat vielä webmailiin
  • Tämä osoite saattaa olla esimerkiksi sähköpostilistoilla
    • Tilaa lista uudestaan ja peru tilaus vanhaan osoitteeseen
    • Ohjeet Helpdesk-sivustolla
    • Jos ei onnistu, ilmoita listan ylläpitäjälle muuttuneesta osoitteesta: listannimi-owner@helsinki.fi

Miksi vanhaan webmailiin tulee viestejä vaikka siirryin jo tähän uuteen?

  • Osoitemuodolla tunnus@mappi.helsinki.fi lähetetyt viestit ohjautuvat vielä webmailiin
  • Tämä osoite saattaa olla esimerkiksi sähköpostilistoilla
    • Tilaa lista uudestaan ja peru tilaus vanhaan osoitteeseen
    • Ohjeet Helpdesk-sivustolla
    • Jos ei onnistu, ilmoita listan ylläpitäjälle muuttuneesta osoitteesta: listannimi-owner@helsinki.fi

Osa posteistani tulee jaettuun Mappi-postilaatikkoon. Voinko edelleen lukea niitä?

Voit lukea vanhoja jaettuja Mappi-posteja edelleen Webmailissa tai Thunderbirdillä. Voit myös tilata jaetun office 365 -laatikon. Ohjeet löydät täältä.

Miten minun kannattaa organisoida postini?

Postit kannattaa ohjata yhteen järjestelmään, jos mahdollista. Helpdeskin sivuilla on tietoa postinohjauksesta yleensä.

Siirretäänkö postilistat Office 365:een

Sähköpostilistojen hallinnointi tapahtuu edelleen Majordomolla. Notesissa olevia postilistoja ei siirretä.

Entä kun kaikki eivät kuitenkaan ole siirtyneet uuteen järjestelmään?

Etunimi.Sukunimi@helsinki.fi toimii aina ja kaikilla. Sitä voi käyttää kuten ennenkin, eikä sinun tarvitse tietää, mitä postijärjestelmää vastaanottaja käyttää. Posti voi ohjautua eri laitteistoille, mutta on aina vastaanottajan luettavissa.

Mitä tapahtuu vanhoille posteille?

  • Postit eivät katoa mihinkään. Ne säilyvät vanhoissa postijärjestelmissä.
  • Posteja ei siirretä vanhoista järjestelmistä keskitetysti. Voit itse kopioida postit uuteen järjestelmään. Katso ohje täältä.

Miksi en pääse kirjautumaan ulos OWA:sta?

Jos yrität kirjautua ulos OWA:sta napsauttamalla profiilikuvaasi ja valitsemalla Sign out, selain avaa postin hetken kuluttua uudelleen.

Uloskirjautuminen onnistuu seuraavasti:

  • Napsauta Office 365 -tekstiä.

  • Selain ohjautuu Office-portaaliin. Nyt voi kirjautua ulos napsauttamalla oikealta profiilikuvaasi ja valitsemalla Sign out.

Työkaveri yritti kirjautua minun koneella omaan sähköpostiinsa, mutta minun sähköposti avautui. Miksi?

Office 365 lukee kirjautumistiedot suoraan koneen sisäänkirjautumistiedoista. Suosittelemme työkaveria tekemään ns. välikirjautumisen näillä ohjeilla.