Helsingin yliopistossa on siirrytty käyttämään sähköpostina Microsoftin Office 365 sähköposti- ja kalenterijärjestelmää. Uudet yliopistolaiset saavat O365-tilin oletuksena.
Pikaohje
Sähköposti yliopistolla
Säännöt koskevat kaikkea sähköpostia siitä riippumatta, millä ohjelmalla tai laitteella postia käsitellään.
Office 365:n pilvipostissa tilaa on 100 Gt ja paikallisessa 10 Gt. Molemmissa järjestelmissä on mahdollista ottaa käyttöön usean käyttäjän kesken jaettu postilaatikko, joka ei kuluta henkilökohtaista kiintiötä. Ohjeet Office 365 -järjestelmään.
Vältä suurten liitetiedostojen lähettämistä sähköpostitse, käytä sen sijaan esimerkiksi Funet File Senderiä tai Office 365-pakettiin kuuluvaa OneDriveä.
- Katso yleisiä ohjeita liitetiedostojen käyttöön.
Mobiililaitteille on tehty oma kokoomasivu sähköpostin asetuksista.
Kun lähdet pois yliopistolta
Kun lopetat opiskelun, loppuu myös helsinki.fi -osoitteesi käyttö. Voit halutessasi ottaa käyttöön ns. alumni-osoitteen, joka on muotoa etunimi.sukunimi@alumni.helsinki.fi. Vanhat postisi eivät siirry sinne automaattisesti.
- Jos olet läsnäolevana syyslukukauden, tunnuksen voimassaolo päättyy 31.1.
- Jos olet läsnäolevana kevätlukukauden, tunnuksen voimassaolo päättyy 30.9.
Kun nimesi muuttuu, voit muuttaa myös sähköpostiosoitteesi. Käyttäjätunnusta ei vaihdeta. Katso myös Kun tietosi muuttuvat -opasta.
IT-Helpdeskin hausta löydät tarkempia ohjeita sähköpostin käyttöön yliopistolla.
Tarkka ohje
Video-ohje
Anna palautetta
Helsingin yliopiston IT-Helpdeskin ohjesivusto auttaa sinua työhösi liittyvissä IT-aiheisissa kysymyksissä. Kerro meille, miten voisimme parantaa ohjeitamme. Arvostamme suuresti palautettasi!
Kuinka parantaisit ohjeistusta?