Sähköpostin käyttö yliopistolla

Helsingin yliopistossa on siirrytty käyttämään sähköpostina Microsoftin Office 365 sähköposti- ja kalenterijärjestelmää. Uudet yliopistolaiset saavat O365-tilin oletuksena.

Tabs

Tarkka ohje

Sähköposti yliopistolla

Yliopiston sähköpostin käsittelyä koskevat säännöt ovat Flammassa. Säännöt koskevat kaikkea sähköpostia siitä riippumatta, millä ohjelmalla tai laitteella postia käsitellään. Lisäksi yliopiston tietoturvaryhmä on tehnyt sähköpostin käsittelyohjeet. Office 365:ttä koskeva EULA (Loppukäyttäjän lisenssisopimus) on luettavissa täältä.

Yliopistolla on aiemmin ollut käytössä myös yliopiston oma Mappi-posti, joka on väistynyt Office 365 -palvelun käyttöönoton myötä. Molempia voi lukea eri ohjelmilla ja sen lisäksi selaimella, Mappi-postia Webmaililla ja Office 365:ttä OWA:lla (Outlook Web App). Office 365:n pilvipostissa tilaa on 50 Gt ja paikallisessa 10 Gt. Molemmissa järjestelmissä on mahdollista ottaa käyttöön usean käyttäjän kesken jaettu postilaatikko, joka ei kuluta henkilökohtaista kiintiötä. Ohjeet Office 365 -järjestelmään ja Mappi-postiin.

Mappi/Webmailin tekninen alasajo tehtiin 5.6.

Mappi-sähköpostin postinkulku päättyi lopullisesti 5.6.2017. Postiin ei siis tämän jälkeen enää saavu eikä sieltä voi lähettää uusia viestejä.

Jos et ole jo siirtynyt Office 365 -postin käyttäjäksi, se on nyt tehtävä viipymättä. Katso ohjeet käyttöönottoon.

Vanhat viestit säilyvät Mappi-postin arkistossa vuoden 2017 loppuun. Jokainen käyttäjä vastaa omien postiensa kopioinnista Mappi/Webmail-postista Office 365 -postiin ennen kuluvan vuoden loppua. Lue ohjeet kopioimiseen.

Lisätiedot: Mappi-postin alasajo.


 

Vältä suurten liitetiedostojen lähettämistä sähköpostitse, käytä sen sijaan esimerkiksi Funet File Senderiä tai Office 365-pakettiin kuuluvaa OneDriveä. Katso yleisiä ohjeita liitetiedostojen käyttöön.

Jos haluat siirtää itsellesi kotoa yliopistolle jonkun tiedoston, suosittelemme käyttämään VPN-portaalia, sillä suoraan sähköpostista avatut dokumentit tallentuvat usein väliaikaishakemistoon, josta ne katoavat, kun kirjaudut ulos koneelta.

Mobiililaitteille on tehty oma koontisivu sähköpostin asetuksista.

 

Kun lähdet pois yliopistolta

Kun lopetat opiskelun, loppuu myös helsinki.fi -osoitteesi käyttö. Voit halutessasi ottaa käyttöön ns. alumni-osoitteen, joka on muotoa etunimi.sukunimi@alumni.helsinki.fi. Vanhat postisi eivät siirry sinne automaattisesti.

Jos olet läsnäolevana syyslukukauden, tunnuksen voimassaolo päättyy 31.1.

Jos olet läsnäolevana kevätlukukauden, tunnuksen voimassaolo päättyy 30.9.

Kun nimesi muuttuu, voit muuttaa myös sähköpostiosoitteesi. Käyttäjätunnusta ei vaihdeta. Katso myös Kun tietosi muuttuvat -opasta.

Hausta löytyy tarkempia ohjeita sähköpostin käyttöön yliopistolla.