Korrigering av studerandes roamingprofil

Roamingprofilens inställningar ändrades den 15 november 2016. Inställningarna för följande applikationer kommer inte längre att följa användaren och synas på flera datorer: Skype (inte Skype for Business), Corel VideoStudio Pro, Macromedia, Adobe, Document Building Blocks, LiveContent, Virtual Box, OneDrive.

Tabs

Snabbinstruktion

Roamingprofilen i ett användarnamn med studerandestatus kan korrigeras (= tömmas) med verktyget nedan.

Obs! Personalens roamingprofiler är oftast inte aktiva. Om du emellertid har börjat använda den, kan du koppla från den med samma verktyg nedan som studerande.

  • https://rontti.helsinki.fi/hyad/tiedostopalvelu/
  • Logga in med ditt vanliga användarnamn och lösenord.
    opiskelijaprofiili_1.png
  •  Under punkt (1) ser du dina nuvarande inställningar.
  • För dem som loggat in med studerandestatus syns knappen "Reset roaming profile (settings and other contenet will be deleted!)" (Töm (roaming)profilen som sparats på servern) (2).
    opiskelijaprofiili_2b.png

Om du inte ser denna knapp och om du anser att du är en studerande, har du antagligen personalstatus. Kontakta i så fall Helpdesk.

Obs!

  • Alla bokmärkena i webbläsarna och andra inställningar som hör till profilen försvinner. Om du vill spara bokmärkena ska de säkerhetskopieras till exempel på Z innan profilen korrigeras.
  • Återställning sker först följande natt. Då får användaren inte vara inloggad.
  • Verktyget fungerar endast för användarnamn med studerandestatus.