Korrigering av studerandes roamingprofil

Inställningarna för följande applikationer kommer inte längre att följa användaren och synas på flera datorer: Skype (inte Skype for Business), Corel VideoStudio Pro, Macromedia, Adobe, Document Building Blocks, LiveContent, Virtual Box, OneDrive.

    Roamingprofilen i ett användarnamn med studerandestatus kan korrigeras (= tömmas) med verktyget nedan.

    Obs! Personalens roamingprofiler är oftast inte aktiva. Om du emellertid har börjat använda den, kan du koppla från den med samma verktyg nedan som studerande.

    • https://rontti.helsinki.fi/hyad/tiedostopalvelu/
    • Logga in med ditt vanliga användarnamn och lösenord.

      OBS! 17.2.2022
      Inloggning via webbläsaren Firefox fungerar inte. Om du får ett felmeddelande av detta slag, prova med en annan webbläsare:

    •  Under punkt (1) ser du dina nuvarande inställningar.
    • För dem som loggat in med studerandestatus syns knappen "Reset roaming profile (settings and other contents will be deleted!)" (Töm (roaming)profilen som sparats på servern) (2).

    Om du inte ser denna knapp och om du anser att du är en studerande, har du antagligen personalstatus. Kontakta i så fall Helpdesk.

    Obs!

    • Alla bokmärkena i webbläsarna och andra inställningar som hör till profilen försvinner. Om du vill spara bokmärkena ska de säkerhetskopieras till exempel på Z innan profilen korrigeras.
    • Återställning sker först följande natt. Då får användaren inte vara inloggad.
    • Verktyget fungerar endast för användarnamn med studerandestatus.

     

    Ge respons

    Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

    Hur skulle du förbättra denna instruktion?
    Tillbaka upp