Instruktioner för aktivering av universitetets behörighet

För att kunna använda Helsingfors universitets IT-tjänster måste du först aktivera din behörighet. Du kan göra det i denna tjänst. Lägg märke till att aktivering på nätet kräver bankkoder eller ett elektroniskt identitetskort och en chipkortsläsare!

ID Point är en identifieringstjänst med vilken alla med anknytning till universitetet kan enkelt och tryggt använda  tjänster som kräver personidentifiering per telefon.

Tabs

Detaljerad hjälp

Du kan avbryta tjänsten genom att välja “Kirjaudu ulos palvelusta”. Detta avbryter tjänsten och det skapas inget användarnamn till dig. Du kan senare börja om tjänsten från början.

Om din personliga information i något skede av tjänsten inte är korrekt (t.ex. ditt namn är fel), avbryt tjänsten genom att välja “Kirjaudu ulos palvelusta”. För att ändra din personliga information, ta kontakt med studentrådgivningen.

 

aktivointi

Klicka på Aloita/Start/Börja

 

2. Stark autentisering av person 1/4

aktivointi

Vetuma är en elektronisk autentiseringsstjänst som används av Helsingfors universitet. Fyll i ditt efternamn och ditt fullständiga personsignum i fälten (t.ex. Testaaja, 081181-9984). Kom ihåg personsignumets mellantecken.

Klicka på “Skicka”.

 

3. Stark autentisering av person 2/4

aktivointi

På denna sida behöver du endast trycka på knappen “OK”.

 

4. Välj autentiseringsmetod

aktivointi

Du kan aktivera din behörighet med dina bankkoder eller med ett av polisen beviljat identitetskort med chip. I denna instruktion behandlas endast autentisering med bankkoder.

Välj “Pankkitunnistus”.

 

5. Välj bank

aktivointi

Välj den bank vars kund du är genom att klicka på rutan i fråga. Du kommer till bankens egen autentiseringstjänst. Tjänsten fungerar med alla åtta finländska banker.

Logga in med dina bankkoder enligt bankens egna anvisningar. Granska att dina uppgifter stämmer.

Då du har genomfört inloggningen med bankkoderna omdirigerar banken dig tillbaka till universitetets tjänst.

 

6. Autentisering lyckades

aktivointi

Klicka på “Jatka palveluun”

 

7. Stark autentisering av person 3/4: Uppgifter återgivna av autentiseringen

aktivointi

Granska att ditt namn och ditt personsignum är korrekt. Klicka på OK-knappen.

 

8. Administrering av egna användaruppgifter: Välkommen till applikationen!

aktivointi

På denna sida behöver du endast klicka på “Henkilötietojen tarkistukseen”

 

9. Administrering av egna användaruppgifter: Granska personuppgifter

aktivointi

Granska att dina personuppgifter stämmer.

Välj ditt kallelsenamn genom att klicka på cirkelknappen bredvid det.

Kryssa för rutan vid texten “Olen tarkistanut tiedot ja vakuutan olevani yllä kuvattu henkilö.” Observera att du inte kommer vidare i tjänsten om du inte godkänner dessa uppgifter.

Klicka på knappen “Siirry eteenpäin käyttösääntöihin”

 

10. Administrering av egna användaruppgifter: Godkännande av licensavtal

aktivointi

Läs användarreglerna. Om du godkänner dem, kryssa för rutan “Hyväksyn käyttöikeussopimuksen”. Observera att du inte kan få ett användarnamn till Helsingfors universitets IT-tjänster om du inte godkänner dessa användarregler.

Klicka på knappen “Jatka”

 

11. Administrering av egna användaruppgifter

aktivointi

I detta skede syns endast ditt namn om du inte har ett konto skapat från tidigare.

Klicka på Aktivoi uusi käyttäjätunnus.

Om du har haft tidigare ett användarnamn vid universitetet, står det Palauta käyttöön (Återställ) på knappen. Klicka också i detta fall på knappen och fortsätt enligt denna instruktion >>.

 

12. Administrering av egna användaruppgifter: Välj användarnamn

aktivointi

Välj ett lämpligt användarnamn från den givna listan. Det spelar ingen roll vilket av de erbjudna användarnamnen du väljer. Observera dock att du inte kan byta användarnamnet efter att du valt det. Användarnamnet hålls lika under hela din tid vid universitetet, också om du t.ex. byter namn.
När ditt namn förändras >>

Klicka på knappen “Valitse käyttäjätunnus (tätä ei voi vaihtaa jälkeenpäin)” i nedre ändan på sidan då du valt ditt användarnamn.

 

13. Administrering av egna användaruppgifter

aktivointi

På denna sida syns ditt användarnamn och dess giltighetstid. Klicka på knappen “Jatka päivämäärään PP.KK.VVVV” (PP.KK.VVVV = Behörighetens utgångsdatum som varierar enligt användare.)

 

14. Administrering av egna användaruppgifter: Ge en alternativ e-postadress (som inte hör till universitetet)

aktivointi

Om du har en alternativ e-postadress som inte hör till universitetet kan du ge den här. Det är inte obligatoriskt att ge en adress, fältet kan lämnas tomt.

Obs: T.ex. användning av Moodle kräver någon e-postadress. De användare som inte får en e-postadress av universitetet bör ge en alternativ adress i detta skede. Till denna grupp hör t.ex. studenter vid det öppna universitetet.

Klicka på “Hyväksy” för att komma vidare i tjänsten.

 

15. Administrering av egna användaruppgifter: Kontrollera dina val och bekräfta ändringarna

aktivointi

Kontrollera att de av tjänsten listade uppgifterna är korrekta. Tjänsten för skapande av behörighet är nästan färdig. Då du bekräftar uppgifterna kan du inte längre ändra de uppgifter du gett eller avbryta skapandet av användarnamnet.

Klicka på “Vahvista muutokset, tämän jälkeen et voi enää palata takaisin”

 

16. Administrering av egna användaruppgifter: Sammandrag

aktivointi

Ett användarnamn har nu skapats åt dig. Skriv upp användarnamnet och lösenordet du fått från denna tjänst.

Klicka på “Uloskirjautumiseen ja ohjeisiin”

 

17. Administrering av egna användaruppgifter

aktivointi

Din behörighet är nu aktiverad. Observera att lösenordet du fick nu endast är temporärt. Innan du kan använda dig av universitetets IT-tjänster måste du ännu i en annan tjänst byta ut lösenordet mot ett lösenord du själv hittat på.

På grund av universitetets IT-system lyckas byte av lösenord dock först om en timme från detta ögonblick. Lösenordet kan bytas också senare, men det måste bytas innan du börjar använda dig av universitetets tjänster som kräver autentisering (t.ex. WebOodi).