Bildande av OpenVPN-anslutning med iOS-enheter

Yliopiston ulkopuolisista verkoista on mahdollista muodostaa salattu etäyhteys Helsingin yliopiston palvelimille. VPN-yhteys on hyödyllinen salaamattomissa verkoissa (esim. vierailijaverkot kirjastoissa, lentokentillä yms. muissa julkisissa tiloissa).

OpenVPN i ett nötskal

Använd anslutningen uh-vpn-helsinkifi-only om du befinner dig i ditt hemnätverk eller något annat betrott nätverk

• Endast nödvändig trafik går via universitetet (bl.a. hemkataloger, Efecte, SAP)
  • Belastar universitetets nätverk mindre

Använd anslutningen uh-vpn-allroute om du befinner dig i något annat nätverk, till exempel på ett hotell eller kafé

• All trafik går datasäkert via universitetet
  • Belastar universitetets nätverk mer
    • Använd denna anslutning om du vill använda bibliotekets avgiftsbelagda e-resurser.
    • Använd denna anslutning när du loggar in på Rapo.

1. Installera programmet OpenVPN Connect via AppStore.

2. Därefter ska inställningarna dessutom justeras. Gör så här:
    Ladda ner konfigurationsfiler till din mobila enhet med webbläsaren Safari. Du kan ladda ner filer från Programdistribution (sök efter nedladdningsbara filer med sökordet "VPN") eller här via direktlänkar:

Tips: Genom att klicka på länken öppnas nedladdningen i ett nytt fönster, klicka på Avaa apissa OpenVPN.
    Obs! Om du inte kan se nedladdningslänken klickar du på uppåtpilen och väljer i menyn "Pyydä työpöytäversio"

3.Lägg till dina inloggningsuppgifter (observera att användarnamnet anges i kortform till exempel rkeskiva).
    Gå till inställningar för att lägga till Full i Allow Compression (insecure).

4. Öppna OpenVPN-programmet och aktivera VPN-anslutningen.

OBS! Bilderna hemsöker fortfarande det gamla konfigurationsfilnamnet, annars går processen som visas i bilderna. Vi kommer att uppdatera bilderna senare.

Installation

Installera programmet OpenVPN Connect via AppStore.

Därefter ska inställningarna dessutom justeras. Gör så här:

Klicka på länken på din enhet och välj i fönstret som öppnas Open in OpenVPN.

Obs! Om du inte kan se nedladdningslänken öppnar du programmet Tiedostot och öppnar därifrån filen i OpenVPN-appen.

Inställningsprofilen införs i OpenVPN Connect-programmet. Klicka på ADD.

Fyll i användarnamn (username) i grundformen, t.ex. rkeskiva(1). Klicka på Connect (2).

Enheten kan be om tillstånd att installera inställningar. Klicka på Allow för att godkänna.

Ge enhetens PIN-kod för att godkänna installationen av VPN-konfigurationen.

Återgå sedan till programmet OpenVPN Connect, gå till menyn och välj Settings.

Klicka på Advanced settings och sök Allow Compression (insecure) och klicka på valet Full.

Nu är OpenVPN Connect klar för användning.

Skapa anslutning

• Du kan öppna anslutningen genom att dra i reglaget.
    • Skriv ditt lösenord och klicka på OK.
    • Enheten kontrollerar än en gång att du tillåter att OpenVPN Connect öppnar VPN-anslutningen. Svara Yes
    • Anslutningen bildas och på denna sida ser du statistik över anslutningen.
    • I övre balken ser du VPN-ikonen när VPN har anslutits.

Avbryt anslutning

Öppna OpenVPN (om det inte redan är öppet i enheten > genom att dubbelklicka på hemtangenten öppnar sig alla program som är öppna).

Klicka på det gröna reglaget. Anslutningen avbryts.

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?