Hemsidekatalogen som en nätverkshårdskiva (Mac)

Din hemsidekatalog ligger på en skild nätverkshårdskiva. Redigering av hemsidorna kräver att katalogen är kopplad till din dator som en nätverkshårdskiva.

Om du vill göra detta på din hemdator skall du först skapa en fjärranslutning till universitetets nätverk.

Koppla din hemsidekatalog till en nätverkshårdskiva på din dator

• Klicka på din dators arbetsbord eller gå till Finder så att du får rätt vy i toppmenyn
    • Välj Connect to Server från toppmenyn Go
    • Skriv adressen smb://web1.ad.helsinki.fi/w1/användarnamn , t.ex.: smb://web1/ad.helsinki.fi/w1/rkeskiva) i fältet Server address, som ligger i fönstret Connect to Server
    • Lägg till adressen för senare bruk genom att klicka på Plus (+)-knappen
    • Klicka på knappen Connect
    • Inloggningsfönstret öppnas
    • Kontrollera att punkten As registered user är vald
    • Skriv ditt användarnamn i fältet Name
    • Skriv ditt lösenord i fältet Password
    • Klicka på knappen Connect
    • Din hemkatalog syns i Shared i sidbalken i Finder

Stängning av förbindelsen

• Förbindelsen till nätverkshårdskivan stängs genom att klicka på skivborttagningsknappen bredvid ad.helsinki.fi-nätverkshårdskivan i sidbalken i Finder

Ge respons

Webbplatsen med anvisningar från IT-Helpdesk vid Helsingfors universitet hjälper dig i dina jobbrelaterade IT-frågor. Berätta för oss hur vi skulle kunna förbättra våra anvisningar. Vi uppskattar verkligen din respons!

Hur skulle du förbättra denna instruktion?