Teams och Planner

Observera begränsningarna för filhantering, läs närmare om universitetets molntjänstpraxis i Flamma.

Microsoft Teams är ett mångsidigt och anpassningsbart verktyg för grupparbete. Genom Teams kan man skicka privata snabbmeddelanden, ringa videosamtal och skapa permanenta diskussionsforum för olika grupper. Med hjälp av Planner kan du göra upp en arbetsplan, bilda ett team, fastställa uppgifterna och följa upp arbetet.

Du kan använda Teams antingen i webbläsaren eller i ett klientprogram som installeras på arbetsstationen. Användningen är smidigast med skrivbordsapplikationen, som fås till Windows-datorer som underhålls centraliserat från Software Portal. Till din iPhone- eller Androidtelefon kan du ladda ner Teams från din egen appbutik.

Teams och Planner ingår i Office 365-tjänsterna. Du hittar dem alla här.

Tabs

Detaljerad hjälp

Teams i en webbläsare

Gå till www.helsinki.fi/office 365. Starta Teams i OWA:s meny:

owa_vohveli_teams.jpg

 

Teams på en arbetsstation (skrivbordsapplikation)

Så här får du tillgång till Teams:

 

Skapa en ny Teams-grupp

När du skapar en ny Teams-grupp, använd institutionens förkortning och ett bindestreck i början av namnet för att undvika oklarheter (exempelvis YPA-, TIKE-, MMTDK-). I oklara fall kan underhållsavdelningen döpa om eller radera Teams-grupper med felaktiga eller osakliga namn.

Så här kommer du igång:

Microsofts Planner

Med hjälp av Microsoft Planner kan du göra upp en arbetsplan, bilda ett team, fastställa uppgifterna och följa upp arbetet. Microsoft Planner kan användas av de flesta som har ett Office 365-abonnemang via sin arbetsplats eller läroanstalt.

Tips: samla teamet på Microsoft Teams-sidan och lägg till Planner som en flik i Teams.

Så här kommer du igång:

Gäståtkomst i Office 365 -grupper

Du kan lägga till personer utanför universitetet i Teams- och Planner-grupper (Office 365 och Windows live-användarnamn).

Mer information finns i  Microsofts egna instruktioner